دکتر آرمان حیدری
عباس رمضانی باصری
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه استفاده از
ماهواره و اینترنت با هویت دینی دانش آموزان متوسطه شهر مرودشت است
روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.
جامعه آماری این مطالعه کلیه دانش آموزان
دوره متوسطه شهر مرودشت در س ال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ بود که از این جامعه تعداد ۳۷۰ نفر با استفاده از جدول لين و روش نمونه گیری خوشه ای
انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. یک پرسشنامه محقق ساخته در
زمینه بررسی میزان استفاده از اینترنت و برنامه های ماهواره ای و پرسشنامه دیگر
پرسشنامه هویت دینی بود که روایی و پایایی این پرسشنامه ها توسط ملاکهای روانسنجی
احراز شد. داده های حاصله در دو سطح توصیفی با استفاده از فراوانی، درصد و محاسبه
ضریب همبستگی در سطح استنباطی با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه
و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله حاکی از این است که همبستگی هر دو متغیر
استفاده از اینترنت و ماهواره با هر سه بعد هویت دینی دانش آموزان منفی و معنادار
است. بالاترین همبستگی بین متغیر استفاده از برنامه های اینترنت با ابعاد هویت
دینی، به ترتیب، در ابعاد عملی، احساسی و اعتقادی بوده است.
همین طور بالاترین همبستگی بین متغیر استفاده
از برنامه های ماهواره با ابعاد هویت دینی، به ترتیب، در ابعاد عملی، احساسی و
اعتقادی بوده است. بدین ترتیب می توان گفت استفاده بیشتر از رسانه های ماهواره و
اینترنت در راستای کاهش هویت دینی دانش آموزان متوسطه شهرستان مرودشت در ابعاد سه
گانه عملی، احساسی و اعتقادی بوده است.