معرفی کتاب روش‌های آسیب‌زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی

معرفی کتاب روش‌های آسیب‌زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی

 نویسنده کتاب روش‌های آسیب‌زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی محمدرضا قائمی مقدم است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. این کتاب شامل نه فصل است. کتاب روش‏هاى آسیب‏‌زا در تربیت، در قالب یک درآمد، یک مقدمه و نه فصل تنظیم شده است. نویسنده در مقدمه‏‌ى کتاب ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت تربیت و ناشناخته بودن روش‏هاى درست تعلیم و تربیت، به تبیین مفاهیم اساسى به کار رفته در تحقیق خود پرداخته است. مهم‏ترین بحث مقدمه، تعریفى است که نویسنده از روش‏هاى آسیب‏زا بیان داشته است: «مقصود ما از روش‏هاى آسیب‏‌زا، گفتارها، رفتارها و حالت‏‌هایى است که از مربى صادر مى‏شود و در مسیر تحقق اهداف تربیتى اختلال ایجاد می‌کند و بر متربى تأثیر منفى می‌گذارد». نویسنده در ادامه به اهداف نظرى و عملى، روش و مشکلات و محدودیت‏هاى تحقیق اشاره کرده است.

فصل اول کتاب به بحث «نام‏گذارى نامناسب و القاب ناشایست» اختصاص داده شده است. نویسنده در این فصل پس از بیان مقدماتى درباره‏‌ى نام‏گذاری موجودات و انسان‏ها و فلسفه‏‌ى نام‏گذارى و اهمیت آن، به ذکر آیات و روایاتى در باب «نهى از نام‏گذارى نامناسب» و «نهى از القاب ناشایست» پرداخته و در پایان به پیامدهاى فردى و اجتماعى این امر غیراخلاقى اشاره کرده است.

 فصل دوم کتاب به مسئله‏‌ى «تبعیض و بى‏عدالتى در رفتار مربیان با متربیان» اختصاص داده شده است. در این فصل نیز نویسنده ابتدا به نادرستى «تبعیض و نابرابرى در نگاه متون دینى» پرداخته، دلایل خاص و عام آن را برمى‌‏شمارد و سپس به اهمیت و جایگاه مساوات در نظام تربیتى اسلام اشاره مى‏‌کند. فصل سوم کتاب به شرح و توضیح روش آسیب‏‌زاى «اکراه، اجبار، تحمیل و تحکّم» اختصاص داده شده است. در این روش، امور تربیتى برخلاف میل و خواست متربى، در قالب‏هاى مختلف به وى تحمیل مى‏‌شود و آثار مخرب تربیتى به همراه مى‏‌آورد. «تحقیر و اهانت» روش آسیب‏‌زاى دیگرى است که در فصل چهارم کتاب به آن پرداخته شده است. پنجمین روش از روش‏هاى آسیب‏‌زا در تربیت که در فصل پنجم این کتاب به آن اشاره شده، «جدال» و «مراء» و به تعبیرى «جروبحث و بگومگو کردن» مربى با متربیان است. روش ششم از روش‏هاى آسیب‏‌زا در امر تربیت «ناهماهنگى در گفتار و رفتار» مربّى است که نویسنده آن را در فصل ششم کتاب خود مورد بحث و بررسى قرار داده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
قانون جذب

قانون جذب

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

در این مقاله اصول و مبانی معنای زندگی از دیدگاه قرآن با تکیه بر آراء تفسیری آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌گیرد.
Powered by TayaCMS