کودک و اینترنت

کودک و اینترنت

کودکان و نوجوانان ما از همان دوران ابتدایی زندگی با اینترنت موبایل تبلت و رایانه آشنا شده‌اند و مهارت لازم برای استفاده از این ابزارها را کسب نموده‌اند اما آنچه موجب نگرانی والدین و مربیان است عدم رشد ذهنی آن‌ها برای کسب آمادگی و مهارت برای مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی و گرفتار نشدن در دام سودجویان و تبهکاران است. لذا والدین و مربیان وظیفه‌دارند تا با تلاش برای افزایش سواد رسانه‌ای و مهارت‌های فنی و علمی کودکان به موضوع کودک و اینترنت توجه بیشتری داشته باشند.

سؤالات مهم

برای تقویت مهارت‌های سوادآموزی و دانش رایانه فرزند خود می‌توانید این پرسش‌ها را با وی مطرح کنید

  1. ایده اصلی چیست؟
  2. چه کسی در حال صحبت کردن است؟
  3. آیا یک شخص، سازمان، شرکت، دولت و یا آژانس است؟
  4. چرا این اطلاعات در اینجا قرارگرفته‌اند؟ آیا هدفی از این کار بوده است؟
  5. آیا این سایت تلاش می‌کند تا چیزی به من بفروشد؟
  6. آیا این سایت تلاش می‌کند تا چیزی را باور کنم؟
  7. آیا این سایت تلاش می‌کند تا کاری را انجام دهم؟
  8. آیا بخش “درباره این سایت” در صفحه وب‌سایت وجود دارد؟
  9. حقایقی که پشتیبان ایده اصلی هستند از کجا ناشی می‌شوند؟
  10. ایده اصلی به چه صورتی ارائه‌شده است؟
  11. در قالب عکس، متن، تاریخچه‌های شخصی، نظرات و یا از طریق پژوهش؟ قالب اطلاعات چگونه شیوه تفکر من درباره اطلاعات را تغییر می‌دهد؟ به‌عنوان‌مثال، آیا عکس‌ها و داستان‌های شخصی باورپذیرتر از کلمات هستند؟
  12. چه چیزی مفقود و یا نادیده گرفته‌شده است؟ می‌توانید درباره اطلاعاتی که توسط سایت موردنظر پوشش داده نشده‌اند، تفکر کنید؟ آیا افراد و نظرات مشخصی غایب هستند؟
  13. چه کسی اهمیت می‌دهد؟
  14. چرا اطلاعاتی که در این سایت ارائه‌شده‌اند، اهمیت دارند؟
  15. اینترنت می‌تواند کودکان را سرگرم کند و بر مهارت‌های آنها بی افزاید. اما زمان استفاده از آن چگونه باید کنترل شود؟ شما چگونه می‌توانید از خطرات آن برای فرزندتان جلوگیری کنید؟

کودکان از سنین پایین استفاده از کامپیوتر را آغاز می‌کنند. زمانی که وارد مدرسه می‌شوند، برای برقراری ارتباط با دوستان و انجام تکالیف مدرسه، از کامپیوتر استفاده می‌کنند. اینترنت به‌راحتی می‌تواند برای کودکتان خطرناک شود. شبکه‌های اجتماعی راهی برای برقراری ارتباط میان غریبه‌ها با کودکتان است.

قانون سنی استفاده کودکان از اینترنت

اگر شما برای استفاده کودکتان از اینترنت قانون بگذارید و نظارت کافی داشته باشید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

تا ۵ سالگی

کودکان در سن ۲ تا ۳ سالگی استفاده از کامپیوتر را آغاز می‌کنند. سایت‌های بسیاری وجود دارد که برای کودکان مفید است اما لازم است آنها در کنار والدین خود، به جستجو بپردازند. در این صورت آنها چگونگی استفاده از کامپیوتر را نیز بهتر یاد خواهند گرفت. اگر وقت یا حوصله کافی برای نشستن در کنار کودکتان ندارید، بهتر است به او نیز اجازه این کار را ندهید. شما تنها کسی هستید که باید سایت‌های مجاز را به او نشان دهید.

سن ۶ تا ۱۰

در این سن کودکان بیشتر خودشان به جستجو در اینترنت می‌پردازند، بنابراین باید به آنها آزادی بیشتری داد اما نظارت را فراموش نکنید. شما می‌توانید سایت‌های غیرمجاز برای او را حذف یا از موتورهای جستجوگر مخصوص کودکان استفاده کنید. در این سن باید قوانین بیشتری برای کودکتان ترتیب دهید. از او بخواهید که هنگام استفاده از کامپیوتر در فضایی باز مانند اتاق نشیمن بنشیند یا تنها زمان‌هایی که شما در خانه هستید از آن استفاده کند. زمان کار با آن را نیز محدود کنید. لازم است او را از خطراتی که با آن مواجه است، آگاه کنید. از او بخواهید هنگام بروز مشکلات، به شما مراجعه کند.

سن ۱۱ تا ۱۵

در این سن کودکان علاقه دارند در شبکه‌های اجتماعی عضو شوند. ضروری است به آنها بگویید اطلاعات شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارند یا حتی بدتر، بدون هماهنگی با شما دوستان مجازی خود را ملاقات نکنند. از او بخواهید درباره دوستان جدید و فعالیت‌هایش در اینترنت با شما صحبت کند.

بالای ۱۵ سال

کودک نوجوان شما در این سن دوست دارد از قوانینی که شما برای او وضع کرده‌اید، سرپیچی کند و آزادانه‌تر در اینترنت جستجو کند. اگر شما تا این سن او را کنترل کرده باشید، هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا او به خطرات اینترنت آگاه شده است.

https://familyweb.ir

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سر مقاله

سر مقاله

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين‌پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي‌كند و به شيوه‌اي غيرتحويل‌گرايانه به بررسي پديده‌هاي ديني مي‌پردازد.
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش جوانان به عضویت در عرفان‌های نوظهور بوده و درصدد است تا برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با این گرایش را توضیح دهد.
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.

پر بازدیدترین ها

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
شبه‌جنبش‌های معنوی

شبه‌جنبش‌های معنوی

جنبش‌هایی را که با حمایت‌های سرمایه‌ای سازمانی و رسانه‌ای سرمایه‌داران و قدرتمندان جهانی فعال می‌شوند و چهره‌ای جهانی پیدا می‌کنند، بهتر است شبه‌جنبش نامیده شوند. شبه‌جنبش‌ها مکمل دیکتاتوری نقاب‌دار هستند...
پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين‌پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي‌كند و به شيوه‌اي غيرتحويل‌گرايانه به بررسي پديده‌هاي ديني مي‌پردازد.
زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

این مقاله سعی دارد با نگاهی به روند ورود عرفان‌های نوظهور به کشور، برخی زمینه‌هایی را که باعث ورود و گسترش آنها شده است مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مقاله حاضر در نظر دارد تا با بررسی رسانه و جنبش‌های نوین دینی به مثابه دو مورد از محصولات و پیامدهای مدرنیته، رابطه آنها را با یکدیگر و با مدرنیته بررسی کند تا پیوند علی و معلولی میان مدرنیته با رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی و هم‌سنخی رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی دیگر آشکار شود...
Powered by TayaCMS