کتاب تذکره السالکين

کتاب تذکره السالکين

کتاب تذکره السالکين (نامه‌هاي عرفاني آقا محمد بيد آبادي)

نویسنده کتاب تذکره السالکين (نامه‌های عرفاني آقا محمد بیدآبادی)، علي صدرايي خويي است، این کتاب توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل و پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشرشده است.

دنياى مادى با زیبایی‌های ظاهرى خود هر لحظه در منظر انسان‌ها جلوه‌اى نو مى‌نمايد و هر كسى را در دامى گرفتار مى‌سازد. مظاهر گوناگون لذائذ و امكانات دنيايى انسان‌ها را اسير نموده و نيروهاى مادى و فكرى براى به دست آوردن آنها صرف می‌شود. در اين ميان انسان‌هايى براى مهار نيروهاى مادى و كسب آزادى به دنبال راه نجات مى‌گردند و از نداى‌هاى درونى خود و پيامِ پیام‌آوران الهى و انفاس بزرگان مدد مى‌جويند. كلمات و بيانات عارفان بعد از كلام الهى و كلمات معصومان :، بيشتر از ديگر کلام‌ها توجه اين انسان‌ها را جلب نموده است . سخنان ابوسعيد ابوالخير، مناجات خواجه عبدالله انصارى، مثنوى معنوى مولوى ، اشعار حافظ شيرازى و كلمات ديگر عارفان ، سال‌ها و قرن‌ها را درنوردیده و انسان‌ها در عصر جديد با انديشه‌هاى آنان بيش از انديشه‌هاى معاصران خود، انس مى‌گيرند.

يکي از بزرگاني که انديشه و کلماتش مورد توجه ارباب نظر قرار گرفته، حکيم الهي «آقا محمد بيد آبادي» است. اين حکيم فرزانه در سده دوازدهم هجري محضرش کانون معرفت بود و انديشمندان زيادي از آن پيمانه معرفت سرکشيدند. نگارنده با قلت معرفت و علم – به مصداق اُحبُ الصالحينََ و لستُ مِنهُم – در چند سال اخير اقدام به جمع‌آوری آثار اين حکيم از لابه‌لاي نسخه‌هاي خطي نموده و تاکنون دو اثر درباره اين مرد الهي تقديم صاحب‌نظران شده است:1- تصحيح رساله «حسن دل» آقا محمد بيدآبادي؛ نگارش کتاب «آشناي حق» در احوال و آثار و اندیشه‌های آن حکيم. کتاب حاضر نامه‌های عرفاني آقا محمد بيدآبادي است که از سوي انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل منتشرشده و در اختيار عموم علاقه‌مندان قرارگرفته است. اين کتاب موسوم به تذکره السالکين، سومين اثر درباره آقا محمد بيدآبادي است و شامل مکاتبات آن حکيم است که از نسخه‌های خطي جمع‌آوری‌شده است. اين کتاب در دو بخش تنظیم‌شده است: زندگي و احوال آقا محمد بيدآبادي، نامه‌های عرفاني بيدآبادي. در بخش اول زندگي و احوال آقا محمد بیدآبادی، ميرزا ابوالقاسم گيلاني، سيد ابوالقاسم مدرس خاتون‌آبادی، احمد همداني، سيد اسماعيل جزايري، سيد جعفر و سيد محمد تهراني کاشاني، شیخ‌الاسلام شيخ صفر لاهيجي، ملاحسين ساروي مازندراني، سيد صدرالدين کاشف دزفولي، ملا عبدالکريم اشراق بيرجندي، سيد عبدالله دزفولي، عبدالله بيدگلي کاشاني، ميرسيد علي مير محمد صادقي، ملا علي نوري، ملا علي اکبر اژه‌اي، اخوند ملا محراب گيلاني، حاجي محمد ابراهيم کلباسي بخشي از اسامي شاگرداني است که نگارنده تاکنون در لابه‌لاي نوشته‌هاي عالمان بدان‌ها دست يافته اند. يدآبادي در تدريس علوم عقلي و نقلي، توجه خاصي به تربيت نفوس و سير دادن آن‌ها به ملکوت داشت و شاگردان زيادي در سايه تعليمات وي مرغ روان خود را از خاکدان طبيعت خلاص کرده به ماوراي حس و ماده راهياب شدند. متاسفانه تعداد کل دانش آموختگان محضر بيد آبادي در هيچ مصدري ذکر نشده است. در اين بخش به سي نظر از شاگردان وي اشاره شده است. نامه‌هاي عرفاني آقا محمد بيدآبادي شامل بيست مکتوب است. محمد بيدآبادي فرزند آقا محمد رفيع است. پدرش اصالتا مازندراني بوده و به اصفهان کوچيده و در محله بيدآباد ساکن و به بيدآبادي مشهور شده است. آقا محمد در محله بيدآباد اصفهان چشم به جهان گشوده و هم در اين شهر مراتب رشد و کمال را پيموده است. دوران زندگي وي مصادف با سقوط صفويه و انتقال قدرت به افشاريه و پس از آن زنديه بوده است و او در دوران انحطاط زنديه درگذشته است. زندگي پربار آن مرحوم را مي‌توان در سه مرحله خلاصه کرد: اول: مرحله تعليم علوم رسمي. دوم: روي آوردن به عرفان و خودشناسي، سوم: تربيت نفوس مستعده و تدريس علوم يقينيه.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سر مقاله

سر مقاله

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين‌پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي‌كند و به شيوه‌اي غيرتحويل‌گرايانه به بررسي پديده‌هاي ديني مي‌پردازد.
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش جوانان به عضویت در عرفان‌های نوظهور بوده و درصدد است تا برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با این گرایش را توضیح دهد.
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.

پر بازدیدترین ها

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

این مقاله سعی دارد با نگاهی به روند ورود عرفان‌های نوظهور به کشور، برخی زمینه‌هایی را که باعث ورود و گسترش آنها شده است مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مقاله حاضر در نظر دارد تا با بررسی رسانه و جنبش‌های نوین دینی به مثابه دو مورد از محصولات و پیامدهای مدرنیته، رابطه آنها را با یکدیگر و با مدرنیته بررسی کند تا پیوند علی و معلولی میان مدرنیته با رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی و هم‌سنخی رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی دیگر آشکار شود...
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.
شبه‌جنبش‌های معنوی

شبه‌جنبش‌های معنوی

جنبش‌هایی را که با حمایت‌های سرمایه‌ای سازمانی و رسانه‌ای سرمایه‌داران و قدرتمندان جهانی فعال می‌شوند و چهره‌ای جهانی پیدا می‌کنند، بهتر است شبه‌جنبش نامیده شوند. شبه‌جنبش‌ها مکمل دیکتاتوری نقاب‌دار هستند...
Powered by TayaCMS