معرفی کتاب زن در مقام مبلغ (درآمدی بر الگوی مطلوب مبلغ زن)

معرفی کتاب زن در مقام مبلغ (درآمدی بر الگوی مطلوب مبلغ زن)

نویسنده کتاب زن در مقام مبلغ(درآمدی بر الگوی مطلوب مبلغ زن) حوریه بزرگ و محمدحسین هاشمیان است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

این کتاب مشتمل بر پنج فصل است که در فصل اول کتاب به مفهوم‌شناسی تبلیغ، فصل دوم، مبلغ و تبلیغ؛ فصل سوم شاخصه‌های وجودی زنان، فصل چهارم به موضوع مبلغ زن و تبلیغ و در فصل آخر نیز به جمع‌بندی مطالب پرداخته است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است که: اما منظور ما از الگوی مطلوب چیست؟الگو برداشتی انتزاعی از دنیای واقعیات است؛ بازسازی و خلاصه‌ای از واقعیت که با دربرداشتن ویژگی‌های اصلی آن، شناخت ما را از واقعیت موردنظر تسهیل می‌کند. الگو را می‌توان مجموعه عناصری دانست که در یک چهارچوب مشخص با یکدیگر در تعامل هستند. این نظام از مبنا تا بنا نظمی منطقی و در حوزه تدوین، تبیین و تجويز ظرفیتی ویژه دارد و ساده و خلاصه بودن، داشتن قدرت نظم دهندگی توانایی بیان جنبه‌هاي اصلي و مهم پدیده موردنظر، هماهنگي و تطابق با واقعیت‌ها و تسهیل امر تحقیقات را می‌توان از ویژگی‌های یک الگوی خوب برشمرد.

در پژوهش حاضر، برای رسیدن به الگوی مطلوب مبلغ زن، دو گام کلی دنبال شده است؛ ازآنجاکه مطلوبیت در هر الگو با توجه به مبانی اندیشه‌ای ناظر بر آن الگو، تعریف‌پذیر است، برای تأمین مطلوبیت الگو، در گام نخست، به آیات قرآن و تفاسیر المیزان، نمونه و نور و روایات و به‌مقتضای بحث، آراء رهبران انقلاب اسلامی رجوع کرده‌ایم که نتیجه این رجوع، در سه فصل اول، دوم و سوم نگاشته شده است.

در فصل نخست، به مفهوم شناسی واژه تبلیغ پرداخته‌شده است که درنهایت، به بیان تعریفی مختار درباره تبلیغ انجامید که بنای کار در سایر مراحل تحقیق خواهد بود.در فصل دوم ، فرآیند تبلیغ در چهار بعد «بایسته‌های اخلاقی مبلغ»، «مخاطبان مبلغ»، «شیوه‌های تبلیغ» و «عرصه‌های تبلیغ» دنبال و این چهار بعد، عناصر الگوی مطلوب برای مبلغان، به‌طور عام قلمداد شد. از دیگر داده‌های به‌دست‌آمده از آیات و روایات و همین‌طور برخی مطالعات روان‌شناختی، شاخصه‌های وجودی زن بود که در فصل سوم به آن پرداخته‌شده است. درواقع، این سه فصل از گام نخست و نظری تحقیق، لازمه و مقدمه رسیدن به الگوی مطلوب مبلغ زن بود.

در گام دوم، باهدف عینی، انضمامی و کاربردی کردن مباحث نظری گام نخست، مصاحبه‌هایی با نخبگان حوزوی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان، به شیوه فردی و گروهی متمرکز صورت گرفت. مصاحبه گروهی متمرکز، مصاحبه‌ای با گروه کوچکی از افراد درباره‌ی یک موضوع خاص وقتی بسیار کارآمد برای گردآوری داده‌های کیفی است. در این شیوه، شرکت‌کنندگان نظرات یکدیگر را نقد، تعدیل و دیدگاه‌های غلط و افراطی را غربال می‌کنند و به‌این‌ترتیب می‌توان میزان توافق و اجماع نسبی درباره دیدگاه‌های مشترک را به‌سرعت دریافت." سلسله جلسات مصاحبه گروهی در پژوهشکده باقرالعلوم * در چهار جلسه دوساعته صورت گرفت و موضوع هر جلسه یکی از ابعاد چهارگانه الگو بود. با توجه به اینکه هدف از تشکیل جلسات، معنادار کردن داده‌های نظری گام نخست مبتنی بر مطالعات و تجربیات شرکت‌کنندگان در جلسه بود، پیش از جلسه، داده‌های گام نخست به‌صورت خلاصه در اختیار مصاحبه‌شوندگان قرار داده می‌شد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سر مقاله

سر مقاله

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين‌پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي‌كند و به شيوه‌اي غيرتحويل‌گرايانه به بررسي پديده‌هاي ديني مي‌پردازد.
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش جوانان به عضویت در عرفان‌های نوظهور بوده و درصدد است تا برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با این گرایش را توضیح دهد.
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.

پر بازدیدترین ها

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

این مقاله سعی دارد با نگاهی به روند ورود عرفان‌های نوظهور به کشور، برخی زمینه‌هایی را که باعث ورود و گسترش آنها شده است مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مقاله حاضر در نظر دارد تا با بررسی رسانه و جنبش‌های نوین دینی به مثابه دو مورد از محصولات و پیامدهای مدرنیته، رابطه آنها را با یکدیگر و با مدرنیته بررسی کند تا پیوند علی و معلولی میان مدرنیته با رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی و هم‌سنخی رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی دیگر آشکار شود...
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.
شبه‌جنبش‌های معنوی

شبه‌جنبش‌های معنوی

جنبش‌هایی را که با حمایت‌های سرمایه‌ای سازمانی و رسانه‌ای سرمایه‌داران و قدرتمندان جهانی فعال می‌شوند و چهره‌ای جهانی پیدا می‌کنند، بهتر است شبه‌جنبش نامیده شوند. شبه‌جنبش‌ها مکمل دیکتاتوری نقاب‌دار هستند...
Powered by TayaCMS