معانی و اهمیت «دعا»، «ذکر» و «ورد»

معانی و اهمیت «دعا»، «ذکر» و «ورد»

معانی و اهمیت «دعا» ، «ذکر» و «ورد»

دست‌خط مرحوم آقا موسى زرآبادى را كه علامه محمدرضا حكيمى در كتاب «مكتب تفكيك» آورده‌اند، به این شرح است.

«بدان‌كه دعا به چيزى مى‌گويند كه در آن طلب و درخواستى باشد. مثل اللهم ‌صل ‌على ‌محمد ‌و ‌آل‌محمد؛ در این دعا از خداى متعال درخواست مى‌كنيم كه بر محمد و آل‌محمد درود، رحمت و بركت فرستد. ذكر به چيزى مى‌گويند كه در آن طلب و درخواستى نباشد، بلکه فقط حمد، ثنا و تسبيح خداى متعال باشد. مثل سبحان الله و الحمدلله و لااله‌الاالله و الله اكبر. ورد، چنانكه نقل شده به چيزى مى‌گويند كه انسان بسيار بگويد و با آن انس بگيرد، هر دعايى و ذكرى كه باشد.

سپس بدانكه بنابر آنچه رسول خدا صلی الله و علیه و آله در جواب پرسش حضرت على علیه السلام که درباره افضل اعمال بود، فرموند: افضل اعمال، پرهيز از حرام‌هاى خدايى است - هرچه در دين حرام شده است، از كردار و رفتار و گفتار - و افضل عبادت‌ها سخت‌ترين و دشوارترين آنها است. ممكن است بگوييم اخلاص در نيت اين چنين است، پس بايد در اين باره كوشش بيشترى كرد. بعد از نيت خالص، افضل عبادت‌ها نماز است و روزه و پرداخت زكات و انجام‌دادن فريضه حج و جهاد در راه خدا و امر به معروف و نهى از منكر و قبول ولايت پيامبر اكرم صلی الله و علیه و آله و خاندان او. اما ولايت كامل‌ترين و تمام‌ترين همه‌ی آنها است كه كامل‌شدن و تماميت يافتن آنها نيز به آن است.

از ميان دعاها افضل از همه «صلوات» است، سپس دعاى كميل و دعاى سحر و دعاى افتتاح و دعاى سمات. از ميان ذكرها افضل از همه، خواندن قرآن است و تسبيحات اربعه و تسبيحى كه در صحيفه سجاديه و در دعاى دوم، و ظاهراً سوم و چهارم آمده است و امثال آنها مانند: ذكر ركوع و ذكر سجده و كلمات فرج و زيارت‌ها به‌ويژه زيارت عاشورا و سجده مطلقا (يعنى در همه احوال به‌ويژه سجده طولانى كه در روايات بسيار تأكيد شده است، در نماز و بعد از نماز و در سحرها و بين‌ دو طلوع و اوقات و احوال ديگر و با ذكرهاى خاص يا هر ذكرى كه بداند و اگر بشود بر روى خاك تميز يا تربت حسينى باشد) و ذكر تشهد (شهادتين، با توجه به معناى آنها و خالى‌ساختن دل از هر چیز ديگر) و سلام‌هاى نماز.

و از سوره‌هاى قرآن، از همه افضل سوره يس است و سوره تبارك، سوره طه، سوره نور، سوره توحيد، سوره فلق، سوره ناس و سوره قدر و از ميان آيات قرآن، آيه آمن الرسول ... و آيه الكرسى و آيه قل اللّهم مالك الملك و آيه سلام قولاً من ربّ رحيم و آيات آخر سوره حشر و اياك نعبد و اياك نستعين و سبحان ربك رب العزة عما يصفون و سلام على المرسلين و الحمدلله ربّ العالمين و سوره فاتحه».

در بالاى صفحه بيتى از قصيده سلمان ساوجى آمده است:

 چيزى كه خلاص تو در آن است خلوص است              باقى همه اجزاى تو قيدند و حبايل

مطلع قصيده اينست:

رفتند رفيقان و رسيدند به منزل                        در خواب غرورى تو هنوز ايدل غافل

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سر مقاله

سر مقاله

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين‌پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي‌كند و به شيوه‌اي غيرتحويل‌گرايانه به بررسي پديده‌هاي ديني مي‌پردازد.
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش جوانان به عضویت در عرفان‌های نوظهور بوده و درصدد است تا برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با این گرایش را توضیح دهد.
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.

پر بازدیدترین ها

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

این مقاله سعی دارد با نگاهی به روند ورود عرفان‌های نوظهور به کشور، برخی زمینه‌هایی را که باعث ورود و گسترش آنها شده است مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مقاله حاضر در نظر دارد تا با بررسی رسانه و جنبش‌های نوین دینی به مثابه دو مورد از محصولات و پیامدهای مدرنیته، رابطه آنها را با یکدیگر و با مدرنیته بررسی کند تا پیوند علی و معلولی میان مدرنیته با رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی و هم‌سنخی رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی دیگر آشکار شود...
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.
شبه‌جنبش‌های معنوی

شبه‌جنبش‌های معنوی

جنبش‌هایی را که با حمایت‌های سرمایه‌ای سازمانی و رسانه‌ای سرمایه‌داران و قدرتمندان جهانی فعال می‌شوند و چهره‌ای جهانی پیدا می‌کنند، بهتر است شبه‌جنبش نامیده شوند. شبه‌جنبش‌ها مکمل دیکتاتوری نقاب‌دار هستند...
Powered by TayaCMS