معرفی کتاب نگاهی متفاوت به عرفان سرخ پوستی

معرفی کتاب نگاهی متفاوت به عرفان سرخ پوستی

نویسندگان کتاب نگاهی متفاوت به عرفان سرخ  پوستی، محمد حسین کیانی، حمزه شریفی دوست، حمیدرضا مظاهری سیف است. این کتاب توسط انتشارات صهبای یقین منتشر شده است.

 این کتاب شامل سه فصل است که در فصل اول به عرفان سرخپوستی، تاریخچه، زندگی و شخصیت و ... پرداخته است؛ در فصل دوم نیز به مطالعه انتقادی این نوع عرفان پرداخته و در نهایت در فصل سوم کارلوس کاستاندا و مسله سلوک را بررسی کرده است.

در تاریخچه این عرفان آمده است که: عرفان سرخ‌پوستی از جمله عرفان‌های نوظهور در کشور است که از آن به عرفان ساحری هم یاد می‌شود. در دو دهه اخیر کتاب‌هایی با نام این مسلک در کشور ترجمه و چاپ شده است.

 مؤسس این جریان، «کارلوس کاستاندا» است که ۱۲ کتاب از وی به فارسی موجود است. آنچه او تحت عنوان عرفان سرخ‌پوستی نگاشته است، همه آموزش‌ها و تعلیماتی است که کاستاندا بنابر ادعای خود از استاد خود «دون خوان» فرا گرفته است.

این مکتب از نظر جغرافیایی، به بومیان آمریکا مربوط می‌شود و خاستگاه آن قاره آمریکا، به‌خصوص کشور مکزیک است که در آیین قدیمی تولتک ریشه دارد. مردمان اصیل امریکا، در نگاه دینی خود، دسته‌ای از نیروهای فوق طبیعی و قدرت‌های طبیعی را در تغییر و تحولات عالم مؤثر می‌دانند. گروهی از ایشان بر این باورند که ارواح خدایان گوناگون قادرند در هستی ایفای نقش کنند. توجه خاص آنها به «طبیعت» و قدرت و درک و شعور طبیعت و نیروهای برآمده از آن، باعث شده که ادیان بومی آمریکا، «جان گرا» شناخته شوند.

قبل از آثار کاستاندا، جهان چندان با عرفان سرخ‌پوستی آشنایی نداشت. وی با تألیف کتاب‌هایی علاوه بر توضیح و تبیین یکی از روش‌های جدید معنویت‌گرا، در جهت معرفی ادیان قدیمی آمریکا به جهانیان قدم برداشت.

 در فصل دوم این کتاب نیز به بررسی مبانی و همچنین نگاه انتقادی به این جنبش شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.

پر بازدیدترین ها

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
Powered by TayaCMS