خوش‌خویی؛ وسیله قرب به خداوند

خوش‌خویی؛ وسیله قرب به خداوند

قال‌الصّادق(ع):

الخلق الحسن جمال فی الدّنیا و نزهة فی الاخرة و به کمال الدّین و قربة الی اللَّه تعالی و لا یکون حسن الخلق الّا فی کلّ ولیّ و صفیّ لانّ اللَّه تعالی ابی ان یترک الطافه و حسن الخلق الّا فی مطایا نوره الاعلی و جماله الازکی. لانّها خصلة یختصّ بها الاعرف بربّه و لا یعلم ما فی حقیقة حسن الخلق الّا اللَّه تعالی. قال رسول اللَّه(ص) خاتم زماننا حسن الخلق و الخلق الحسن الطف شیء فی الدّین واثقل شی ء فی المیزان و سوء الخلق یفسد العمل کما یفسد الخلّ العسل و ان ارتقی فی الدّرجات فمصیره الی الهوان. قال رسول اللَّه(ص): حسن الخلق شجرة فی الجنة وصاحبه متعلّق بغصنها یجذبه الیها و سوء الخلق شجرة فی النّار فصاحبها متعلّق بغصنها یجذبه الیها.

 

امام‌صادق‌(ع) فرمود:

خوی‌خوش، زیبایی و زیور دنیا و پاکی (از گناهان) در آخرت است و دین با آن کمال یابد و وسیله قرب به خداست. این موهبت، جز به اولیا و برگزیدگان حقّ، ارزانی نشده است؛ زیرا خداوند دریغ دارد از اینکه الطاف خود و حسن خلق را جز نزد حامل نور جمال خویش به ودیعت نهد؛ زیرا هر کس خدای خود را بهتر بشناسد، شایسته داشتن این خصلت است و هیچ کس جز خداوند متعال به حقیقت حسن خلق پی نبرد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: خوی خوش، سرآمد هر چیزی در روزگار است. خلق نیکو لطیف‌ترین چیز در دین و سنگین ترین کالا در میزان قیامت است و خلق ناپسند، عمل و عبادت را تباه می‌کند؛ همان‌گونه که سرکه عسل را. و هر کس چنین باشد سرانجام کارش خواری است؛ اگرچه درجات عالیه را دریابد. پیامبر(ص) می‌فرماید: خوی خوش، درختی است در بهشت که انسان خوش‌خوی به شاخه‌های آن درآویخته و به سوی آن جذب می‌شود و خوی بد، درختی است در دوزخ که انسان بدخوی، به شاخه‌های آن درآویخته و به سوی آن جذب می‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.

پر بازدیدترین ها

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
سرمقاله

سرمقاله

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
Powered by TayaCMS