نماز؛ اصل و اساس سلوک إلی الله

نماز؛ اصل و اساس سلوک إلی الله

اصل و اساس سلوک إلی الله، «نماز» و توجه به حضرت حق متعال است؛ از این‌رو در قرآن کریم همواره در بیان صفات مؤمنین، بر دو مسئله اصلی تأکید می‌شود: إقامه صلوة و إیتاء زکوة؛ إقامه صلوة، یعنی برپا داشتن نماز و یاد خدا و توجه به مبدأ و انصراف از عالم کثرت؛ همچنین إیتاء زکوة، یعنی کندن و رها کردن تعلّقات عالم طبع و گذشتن از ما سوی الله و سبک‌بار بودن برای سفر و بال گشودن به سوی عالم بالا و رفیق أعلی شدن؛ نماز نور چشم اولیای خدا و آرامش قلب و جان آنها است. از رسول گرامی اسلام (ص) روایت شده است که «جعل قرة عینی فی الصلواة[1]؛ روشنی چشم، آرامش، لذّت و سرور من در نماز قرار داده شده است». همچنین روایت است که چون هنگام نماز فرا می‌رسید، حضرت خاتم الأنبیاء (ص) به بلال خطاب می‌فرمود: «ارحنا یا بلال[2]؛ ای بلال با گفتن اذان ما را راحت نما» تا با خواندن نماز و توّجه به حضرت حقّ از کدورت و خستگی عالم طبع خارج شویم.

به همین سبب اگر کسی به نماز آن‌طور که شایسته و بایسته است، التفات نموده و نماز را به پا دارد، دیگر اعمالش نیز مفید خواهد بود، وگرنه از سایر طاعات و عبادات نیز بهره‌ای نمی‌برد. امام صادق (ع) از حضرت رسول اکرم (ص) روایت می‌نماید که: «مثل الصلوة مثل عمود الفسطاط، إذا ثبت العمود نفعت الاطناب و الاوتاد و الغشاء و إذا انکسر العمود لم ینفع طنب و لا وتد و لاغشاء[3]؛ مَثَل نماز مثل عمود و ستون خیمه است که اگر پابرجا باشد، طناب‌ها، میخ‌ها، پردة خیمه مفید است و اگر عمود بشکند، هیچ طناب و میخ و پرده‌ای فایده‌ای نمی‌بخشد»؛ به همین ‌جهت ضروری است که سالکین إلی الله با مراجعه به روایات شریفه و کتب علمای اخلاق، دربارة آداب نمازگزاردن و مستحبّات و سنن آن مطالعه و تأمل کافی نموده و بر مراعات آن مواظب نمایند تا به برکت آن، دیگر اعمال و عبادات نیز جان گرفته و نورانی شود.

منبع: برگرفته از نور مجرد

پی‌نوشت‌ها

[1] ـ خصال، 1، ص 165.

[2] ـ بحار الانوار، ج 79، ص 193.

[3] ـ کافی، ج3، ص 266.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
نسبت خدا و انسان در عرفان

نسبت خدا و انسان در عرفان

انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد؛ به طوری‌که او را به‌گونه‌ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است. انسان با برخورداری از جامعیت اسماء الهی، به مثابه آیینۀ تمام نمای آفریدگار جهان هستی است
سرمقاله

سرمقاله

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

مقاله حاضر به بررسي وجوه همگرايي يا واگرايي بين علم و معنويت مي‌پردازد. موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‌های فراوانی بین اندیشمندان است.
Powered by TayaCMS