فضیلت و خواص سوره محمد (ص)

فضیلت و خواص سوره محمد (ص)

سوره محمد و نام‌های دیگرش «القتال، الذین کفروا»[1] چهل و هفتمین سوره قرآن است که مدنی و 38 آیه دارد. در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس سوره محمد را قرائت نماید هنگام خروج از قبر به هر سو رو می‌کند، چهره پیامبر خدا را می‌بیند و بر خداست که از نهرهای بهشتی به او بنوشاند[2]. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرموده‌اند: در سوره محمد نشانه‌ای درباره ما و نشانه‌ای درباره بنی‌امیه وجود دارد[3]. امام حسن علیه‌السلام نیز برای ارزیابی و مقایسه اهل‌بیت علیهم‌السلام و بنی‌امیه، پیروان خود را به قرائت سوره محمد تشویق فرمودند[4].

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر کس سوره محمد را قرائت کند تا ابد دچار شک و تردید نخواهد شد و در دینش شک نمی‌کند و خداوند او را به فقر مبتلا نمی‌کند و از هیچ حاکم و سلطانی نمی‌ترسد و همواره از شک و کفر محفوظ و در امان خواهد بود تا زمان مرگ، هنگامی‌که قاری سوره محمد، از دنیا رفت خداوند هزار فرشته را مأمور می‌کند تا در قبرش نماز بگذارند و ثواب نماز ایشان برای اوست و او را تا رسیدن به جایگاه امن نزد خداوند همراهی می‌کنند و همواره در امان خداوند و امان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله وسلم خواهد بود[5].

آثار و برکات سوره محمد

در امان بودن از شر جن

امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: هر کس سوره محمد را بنویسد و بر گردن آویزد شرّ جنیان از او دفع می‌شود و در خواب‌وبیداری در امنیت است و اگر هنگام خواب این نوشته را بالای سرخود بگذارند از هر خطر ناگهانی به اذن خدا حفظ می‌شود[6].  

در امان بودن از ترس و خطرات

سید بن طاووس از قول امام صادق علیه‌السلام نقل کرده است: اگر سوره محمد را بنویسند و هنگام جنگ و نزاع به همراه او دارند از خوف و خطر ناشی از ان در امان می‌مانند و درهای خوبی‌ها برایشان گشوده می‌شود و اگر نوشته سوره محمد را بشویند و از آب حاصل از آن بنوشند برای آرام شدن ترس و اضطراب مفید است...[7].

منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی، درمان با قرآن، محمدرضا کریمی».

پی‌نوشت‌ها:

[1] درمان با قرآن، ص 97.

[2] مجمع‌البیان، ج 9، ص 159.

[3] بحارالانوار، ج 23، ص 384.

[4] شرح الاخبار، ج 2، ص 484.

[5] ثواب الاعمال، ص 114.

[6] تفسیرالبرهان، ج 5، ص 53.

[7] الامان من أخطار الاسفار و الازمان، ص 89.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
نسبت خدا و انسان در عرفان

نسبت خدا و انسان در عرفان

انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد؛ به طوری‌که او را به‌گونه‌ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است. انسان با برخورداری از جامعیت اسماء الهی، به مثابه آیینۀ تمام نمای آفریدگار جهان هستی است
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

مقاله حاضر به بررسي وجوه همگرايي يا واگرايي بين علم و معنويت مي‌پردازد. موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‌های فراوانی بین اندیشمندان است.
Powered by TayaCMS