زبانِ فعل و زبانِ گفتار

زبانِ فعل و زبانِ گفتار

و بو عبدالله خفیف[1] گوید که مرا نشان دادند که در صور[2] پیری و جوانی به مراقبت نشسته‌اند، بر دوام؛ آنجا شدم، دو شخص را دیدم که روی به قبله نشسته بودند، سه بار سلام کردم، جواب ندادند، گفتم: به خدای، تعالی، بر شما است که سلام جواب دهید. آن جوان سر برآورد و گفت: یابن خفیف، این دنیا اندک است و از این اندک، اندکی بیش نمانده است؛ از این اندک نصیب خود بسیار بستان. یابن خفیف، نهمار[3] فارغی که به سلام ما می‌پردازی؟

این بگفت و سر فرو برد. و من گرسنه و تشنه بودم، گرسنگی و تشنگی فراموش کردم و همگی من ایشان بگرفتند. بایستادم و با ایشان نماز پیشین و دیگر[4] بکردم. گفتم: مرا پندی دهید.

گفت: یابن خفیف، ما اهل مصیبتیم، ما را زیان پند نبُوَد.

آنجا بایستادم تا سه روز که نه چیزی خوردیم و نه بخفتیم؛ پس با خویشتن گفتم سوگند بر ایشان دهم تا مرا پندی دهند، هنوز چیزی نگفته بودم که آن جوان سر برآورد و گفت: صحبت کسی طلب کن که دیدار وی تو را از خدای، تعالی، یاد دهد و هیبت وی بر دل تو افتد و تو را به زبانِ فعل پند دهد، نه به زبانِ گفتار ـ والسّلام.

ابو حامد، محمّد غزّالی طوس. کیمیای سعادت؛ جلد2، ص 489

 

پی‌نوشت‌ها

[1] . ابو عبدالله بن خفیف شیرازی، معروف به شیخ کبیر، [372 ـ 269 هـ. ق] در محیط شیراز آن دوره که زهد شدید بر آن حاکم بود رشد کرد. یکی از افراد نادری است که در زندان بغداد با حسین حلاج ملاقات کرد و گزارش او از این دیدار مشهور است. برای زیارت پارسایان دوران خود سیاحت‌های دور و دراز کرده است.

[2] . صور: شهری بر کنارة بحر عُمان.

[3] . نهمار: بسیار، بس؛ یعنی وقتی زیادی داری که صرف سلام ما کنی.

[4] . دیگر: نماز دیگر، نماز عصر.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
نسبت خدا و انسان در عرفان

نسبت خدا و انسان در عرفان

انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد؛ به طوری‌که او را به‌گونه‌ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است. انسان با برخورداری از جامعیت اسماء الهی، به مثابه آیینۀ تمام نمای آفریدگار جهان هستی است
سرمقاله

سرمقاله

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

مقاله حاضر به بررسي وجوه همگرايي يا واگرايي بين علم و معنويت مي‌پردازد. موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‌های فراوانی بین اندیشمندان است.
Powered by TayaCMS