جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

📝محمد باغچقی

👈عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم

3️⃣گزاره سوم: لزوم هوشیاری و آگاهی لازم در برابر حجتیه مسلکان

🔺بدون شک، عقل حکم می کند هنگامی که انحرافی بودن تفکرات جریانی مشخص شد، طبعا باید در مواجهه با آن، هوشیار و حواس جمع بود تا مقهور توطئه هایش نشویم؛ از این رو مشاهده می شود یکی دیگر از واژگان پرتکرار در فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه نسبت به انجمن حجتیه، توجه لازم نسبت به انحرافات و توطئه های این جریان است. چنانکه حضرت امام (ره) در بیانی صریح چنین فرموده اند:

🔹«حواستان را جمع كنيد كه نكند يك مرتبه متوجه شويد كه انجمن حجتيه‌ايها همه چيزتان را نابود كرده‌اند.»

📚(صحیفه امام، ج21، ص613.)

4️⃣گزاره چهارم: ضرورت دوری جستن از پیروان انجمن حجتیه

🔺چهارمین گزاره ای که در فرمایشات علمای شیعه نسبت به انجمن حجتیه مشاهده می شود این است که با توجه به انحرافات موجود در تفکرات این جریان، می بایست از حجتیه مسلکان، دوری جست. آیت الله مصباح یزدی (ره) در این باره فرموده اند:

🔹«باید از کسانی که نسبت به انقلاب بدبین هستند، یا گرایش‌های اعتقادی انحرافی مانند انجمن حجتیه دارند که می‌گویند باید وضع خراب‌تر شود تا آقا بیاید، و امثال آنها فاصله گرفت؛ این‌ها انحراف است.»

📚(پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره)، تشکیل جامعه اسلامی؛ موانع و راه‌کارها، تاریخ انتشار: 1 شهریور1392.)

🔹آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته) نیز در دیداری که مردادماه 1382 با مسوول وقت پژوهشکده مهدویت داشتند، ایشان را از به کارگیری افرادی که حتی در گذشته، زمینه تفکرات حجتیه در آنها وجود داشته است، نهی کرده اند. شایان ذکر است علت چنین نهی کردنی آن است که سوء ظن های احتمالی نسبت به مرتبط بودن مباحث مهدویت با مسائل حجتیه، برطرف شود.

📚(خبرگزاری دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته)، دیدار معظم له با مسوول پژوهشکده مهدویت، تاریخ انتشار: 10 مرداد 1382.)

✅پرواضح است وقتی پژوهشکده ها و مراکز علمی می بایست از به کارگیری افرادی با تفکرات حجتیه، اجتناب کنند، طبعا مسوولان ذی ربط (اعم از امنیتی و غیرامنیتی) نیز وظیفه دارند در راستای عدم بکار گیری پیروان انجمن حجتیه در دستگاه های دولتی به ویژه نهادهای تصمیم ساز، اهتمام ویژه ای داشته باشند.

⚠️به هر حال، حجتیه جریانی است که انحراف آن از خط اصیل اسلام ناب، بر عالمان بیدار و بصیر شیعه پوشیده نبوده و لذا آن بزرگواران همواره در راستای مبارزه با چنین تفکری مجاهدت کرده اند. امید است عموم محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه نیز با پیروی از این عالمان بابصیرت، در جهت خشکاندن تفکرات جریان مزبور بکوشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

مقاله حاضر به بررسي وجوه همگرايي يا واگرايي بين علم و معنويت مي‌پردازد. موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‌های فراوانی بین اندیشمندان است.
نسبت خدا و انسان در عرفان

نسبت خدا و انسان در عرفان

انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد؛ به طوری‌که او را به‌گونه‌ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است. انسان با برخورداری از جامعیت اسماء الهی، به مثابه آیینۀ تمام نمای آفریدگار جهان هستی است
عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
Powered by TayaCMS