شرط اساسی در انفاق نمودن برای رسیدن به مدارج عالیه

شرط اساسی در انفاق نمودن برای رسیدن به مدارج عالیه

مؤمن باید هر کاری که می‌کند به بهترین وجه و در نهایت اتقان انجام دهد؛ او باید عادت کند که در همة امور، کار را به انتهاء رسانده، کمّاً و کیفاً به نحو تمام و کمال انجام دهد. اگر نقّاش است، بهترین نقّاش باشد؛ اگر بنّاست، بهترین بنّا باشد؛ اگر طلبه است، بهترین طلبه باشد؛ خلاصه اینکه در هر کار و هر رشته‌ای که وارد می‌شود، بهترین و عالی‌ترین باشد؛ این نکته در مورد انفاق نیز صادق است؛ به این معنا که آدمی نباید اجناس و اشیاء غیر مرغوب یا کهنه را که خودش نمی‌پسندد، صدقه بدهد، بلکه سزاوار است که اجناس خوب، سالم، پاک را انفاق کند؛ چرا که خداوند می‌فرمایند: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون[1]».

اگر انسان حال اتقان و جدّیّت را دنبال کرد، به‌تدریج این حال در او ملکه شده و در همة امور به همین کیفیّت با اهتمام و نظم وارد می‌شود و در زوایای مختلف زندگی موفق می‌شود؛ و از همه مهم‌تر اینکه در امر آخرت و سلوک نیز همین جدّیّت وارد شده و اهمال، تسویف و تقصیر روا نمی‌دارد. علامه طهرانی در کتاب شریف روح مجرّد همین معنا را از مرحوم حضرت آقای حدّاد نیز نقل فرموده‌اند: «یکبار (حضرت آقای حدّاد) فرمودند: خوب است وقتی انسان صدقات مستحبّه و خیرات خود را می‌دهد، آن را از پاک‌ترین اقسام اموال خودش انتخاب کند. سوا کردن مال و قسم پست و مشکوک را به فقرا دادن، بالاخصّ به سادات، روا نیست؛ اتّفاقاً این در وقتی بود که حقیر مالی را به عنوان صدقات مستحبّه و امور خیّریة از ناحیه خود برای سیّدی فرستاده بودم، و وقت تعیین آن، قسمت پاک و بدون شبهه را برای خود و قسمت مشتبه و مجهولُ الحال را برای آن سیّد انتخاب نموده بودم، خدا می‌داند که از این عملِ من، جز خود من و خدا کسی مطلّع نبود؛ ایشان به‌واسطة این اخبار، هم مرا مطلّع بر امر پنهانی نمودند و هم دستور عمل به آیة قرآن را داده‌اند که: لن تنالوا البرّ حتّی تنفقوا مما تحبون؛ ابداً شما به بِّر و نیکی نمی‌رسید، مگر زمانی‌که در راه خدا انفاق کنید از آنچه را که دوست می‌دارید!».[2]

برگرفته از نور مجرد

 

 پی‌نوشت‌ها

[1]- صدر آیة 92، از سورة 3، آل عمران.

[2] ـ روح مجرّد، ص 109 و 110.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

در این مقاله اصول و مبانی معنای زندگی از دیدگاه قرآن با تکیه بر آراء تفسیری آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌گیرد.
کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسأله نوشتار حاضر سلوک معنوی در عرصه‌های گوناگون و نقش بی‌بدیل و بی‌عدیل آن در پیشرفت همه جانبه است که مبتنی بر فرضیه معنویت اسلامی کلید کمال و عنصر کارآمد در همه عرصه‌های حیات طیبه قوام یافته است.
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
Powered by TayaCMS