اهمیت توسل به ائمه‌اطهار (ع) در سلوک معنوی

اهمیت توسل به ائمه‌اطهار (ع) در سلوک معنوی

آیت‌الله مجتبى قزوينى و اهمیت توسل به ائمه‌اطهار (ع) در سلوک معنوی

 آیت‌الله مجتبی قزوینی در جواب نامه‌ی یکی از عزیزانشان که از ایشان تقاضای نصیحت و دستورالعمل کرده‌ بودند، چنین مرقوم داشته است:

نور چشم عزيزم، تقاضاى يادداشت و نصيحت از كسى كردى كه خود در گرداب دنيا، شهوات و سركشى نفس اماره فرو مانده و بيچاره است و اميدى غير از رحمت و رأفت ذات عالم، قادر، حى، قيوم، رحيم، كريم و غفار ندارد. «خابَ مَن كانَ رَجاؤه سواك» و اين اميد و رجاء به خداوند مهربان فطرى بشر بوده و دستور قرآن‌مجيد و پيغمبر اكرم (ص) و ائمّه دين (ع) است.

سيد‌ ساجدين و زين العابدين، على بن الحسين (ع) مى‌فرمايد: « ... مَنِ الّذي نَزَلَ بَك مُلْتَمِساً قِراك؟ فَما قرَيْتَه؟ و مَنِ الّذي اَناخَ ببابكَ مُرتَجياً نَداك فَما أوْلَيْتَه؟ اَيَحسُنُ اَن اَرْجَعَ عَن بابِكَ بِالخَيْبَةِ مَصروفاً، و لَسْتُ أعْرِفُ سِواكَ مَولّى بالاحسانِ مَوصوفاً؟ كيفَ اَرجُو غيرَكَ وَ الخيرُ كلُّهُ بِيَدك؟ و كيفَ أومّلُ سِواكَ و الخَلْقُ و الأمرُلَكَ» تا آخر دعاى شريف. به اين مضامين که در ادعيه و روايات ائمه (ع) زياد وارد شده، بايد اميدوار باشيم و يأس از پروردگار از گناهان كبيره به‌شمار رفته. از این‌رو اساس و ريشه اميدوارى دو امر مهم است:

اول: معرفت پروردگار متعال به ربوبيت و اوصاف كمال و جمال؛ چنانكه ذات مقدس توسط قرآن‌مجيد و پيغمبر اكرم (ص) و ائمه هدى (ع) بيان فرموده، نه چنانكه علما بشر به آرا و عقول ناقص خود مشى كردند.

دوم: شناسايى خود، به عبوديت، فقر، عجز، احتياج، بيچارگى، ناتوانى، قصور و تقصير و تمام و كمال رجاء ـ كه باعث نجات باشد ـ و توسل و تشبت به ولايت اهل بيت عصمت (ع) و عمل به‌دستورات و فرامين آن وجودات مقدس.

و شكى نيست كه هر مقام و كمالى را خواسته باشيم، بايد متوجه و متوسل به مقام ولايت ائمه (ع) باشيم، «مَن أرادَ الله بَدأَ بِكُم وَ مَن وَحّدَهُ قَبِلَ عَنكُم و مَن قَصَدَهُ تَوجّهَ بِكم» به‌ویژه در زمان غيبت بايد متوسل به ذيل عنايات ولى‌عصر (عج) باشيم و وجود مباركش را ليلاً و نهاراً متذكّر و فراموش و غفلت نكنيم و بدانيم كه از جانب ذات اقدس ربوبى، ولى‌امر و «واسطه» بين خالق و خلق است و «فيوضات» به بركت «وجودِ مباركش» به ما مى‌رسد و آنچه بخواهيم بايد به بركت آن حضرت بخواهيم.

 و در خاتمه عرض مى‌كنم: از تفكر و تأمل و محاسبه در افعال و احوال جسمى و روحى غفلت نكنيد كه باعث تنبه و تذكر، تصحيح اعمال و تحسين اخلاق خواهد بود و استدعا دارم كه اين فقير و محتاج را در حيات و ممات فراموش نفرمایيد.

 و السّلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

مجتبى القزوينى

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

در این مقاله اصول و مبانی معنای زندگی از دیدگاه قرآن با تکیه بر آراء تفسیری آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌گیرد.
روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
قانون جذب

قانون جذب

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS