فواید نیکی به والدین

فواید نیکی به والدین قال الصّادق(ع): برّ الوالدین من حسن معرفة العبد باللَّه، اذ لا عبادة اسرع بلوغاً بصاحبها الی رضا اللَّه من برّ الوالدین المؤمنَیْنِ لوجه اللَّه تعالی لانّ حقّ الوالدین مشتقّ من حقّ اللَّه تعالی اذا کانا علی منهاج الدّین و السّنّة و لایکونان یمنعان الولد من طاعة اللَّه الی طاعتهما و من الیقین الی الشّکّ، و من الزّهد الی الدّنیا، و لایدعوانه الی خلاف ذلک. فاذا کانا کذلک فمعصیتهما طاعة و طاعتهما معصیة. قال اللَّه تعالی: (و وصّینا الانسان بوالدیه حسناً...) (عنکبوت:8) (و ان جاهداک علی ان تشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعهما و صاحبهما فی الدّنیا معروفاً و اتّبع سبیل من اناب الیّ ثمّ الیّ مرجعکم....) (لقمان: 15) و امّا فی باب العشرة فدارهما و ارفق بهما و احتمل اذا هما نحو ما احتملا عنک فی حال صِغَرک و لاتضیّق عنهما فی ما قد وسّع اللَّه تعالی علیک من المأکول و الملبوس و لا تحوّل وجهک عنهما و لاترفع صوتک فوق اصواتهما فانّ تعظیمهما من امر اللَّه و قل لهما باحسن القول و اَلْطَفه فانّ اللَّه لایضیع اجر المحسنین.   امام‌صادق(ع) فرمود: نیکی به پدرومادر، نشانة شناخت بنده از خدا و حقوق اوست؛ زیرا هیچ عبادتی چون نیکیِ خالصانه برای خدا به والدین مؤمن، انسان را به رضای خداوند نمی‌رساند؛ زیرا حق والدین، مشتق از حق خداوند متعال است؛ البته اگر آن‌ها بر راه دین و سنّت گام نهند و فرزند خویش را از طاعت خداوند به طاعت خویش سوق ندهند و از یقین به شک و از زهد به دنیاطلبی نکشانند؛ بنابراین چون والدین بر این راهِ خطا باشند، نافرمانی از آن‌ها عین اطاعت و فرمان‌برداری‌شان عین معصیت است. خدای تعالی فرماید: و اگر تو را وادار کنند تا درباره چیزی که دانشی نداری، به من شرک ورزی، از آنان فرمان مبر؛ و[لی] در دنیا به خوبی با آنان معاشرت کن و از راه کسی پیروی کن که توبه‌کنان به سوی من بازمی‌گردد و [سرانجام ] بازگشت شما به سوی من است... و امّا اینکه چگونه با والدین رفتار کنی، پس باید با آن‌ها مدارا کنی و سختی آنان را بر خود هموار کنی؛ زیرا آن‌ها به سبب زحمت و رنجی که در کودکی از تو دیده‌اند، بر گردنت حقی دارند و از نعمت‌ها چه خوراک و چه پوشاک که خداوند بر تو ارزانی داشته، از آنان دریغ مدار و از آنان روی بر مگردان و صدایت را از صدایشان بلندتر مکن؛ زیرا احترام به والدین، امر خداوند است. با آنان به زیباترین و نرم‌ترین کلام سخن بگو؛ زیرا خداوند اجر نیکوکاران را تباه نمی‌کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

اخیرا جولانی (احمد الشرع) و اردوغان به حمایت از مساله فلسطین پرداخته اند، آیا این حمایت ها جدی است و می توان روی حرفهای جولانی و اردوغان در حمایت از فلسطین حساب کرد که نکاتی در این رابطه بیان می گردد...

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

شبهه: اگر استفاده از واژه سلفی را درست نمی دانید، چرا مقام معظم رهبری از این واژه استفاده نموده اند؟
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
Powered by TayaCMS