ضرورت بازی و تفریح برای کودکان

ضرورت بازی و تفریح برای کودکان

در اطفال خردسال رشد احساسی تقریباً به یک‌میزان و در مراحل خاصی انجام می‌شود، بنابراین امکان پیش‌بینی حرکات و رفتارش در این مراحل وجود دارد. در گروه سنی پیش مدرسه‌ای، حس استقلال در حال رشد کودک و رشد شخصیتی‌اش بر طرز رفتار و بازی‌هایش مؤثر می‌باشند. می‌توانید با تماشای بازی کودک به‌وضوح چنین حالتی را مشاهده کنید. تمام بچه‌ها الگوسازی می‌کنند و در بازی‌هایشان ادای بزرگ‌ترها را درمی‌آورند. آن‌ها بازی‌های همگانی را بازسازی می‌کنند. بازی‌هایی چون دکتر و پرستاری بازی با مادران و پدران و ساعت‌ها غرق بازی‌های پیچیده خود می‌شوند، هر چنده زمانی که از آن‌ها می‌خواهید کاری را انجام بدهند. ظاهراً قدرت تمرکز چندانی ندارند و متوجه گفته شما نمی‌شوند. بااین‌حال چون آنها واقعیت‌ها را بازسازی می‌کنند، خیلی از آنها صرفاً به خاطر اینکه ژست مستقل بودن را به خودشان بگیرند و وانمود کنند چندان هم به بزرگ‌ترها وابسته نیستند. عمداً تظاهر به شنیدن حرف‌های شما می‌کنند. این حالت از زمانی که کودک به راه می‌افتد و استقلالش را با تکرار کلمه نه به هر سؤالی و درخواستی به نمایش می‌گذارد، آغاز می‌شود و وقتی بزرگ‌تر شد، اگر به او بگویید نباید در حیاط بازی کند. او حتماً می‌خواهد به آنجا برود تا ثابت کند که خودش دارای فکر و عقل است. این حالت کاملاً طبیعی است.

بازی کردن از عناصر اصلی و ضروری رشد کودک است و چیزی غم‌انگیزتر از دیدن کودکی که تفریح و شادی‌اش مختل شده است، وجود ندارد، زیرا والدین خوش‌نیت ولی گمراهش مایل‌اند که او صرفاً بر درس‌های یکنواخت و کسل‌کننده تمرکز داشته باشد، بازی کردن آموختن است، علی‌الخصوص در محیطی که کودک به تمرین و استفاده از قدرت تخیل و ابتکارش ترغیب می‌شود.

منبع: کتاب پرورش و نگهداری کودکان، ترجمه ماریا ضیایی اصل

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

اخیرا جولانی (احمد الشرع) و اردوغان به حمایت از مساله فلسطین پرداخته اند، آیا این حمایت ها جدی است و می توان روی حرفهای جولانی و اردوغان در حمایت از فلسطین حساب کرد که نکاتی در این رابطه بیان می گردد...

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

شبهه: اگر استفاده از واژه سلفی را درست نمی دانید، چرا مقام معظم رهبری از این واژه استفاده نموده اند؟
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
Powered by TayaCMS