آداب معاشرت

آداب معاشرت

قال الصّادق(ع):

حسن المعاشرة مع خلق اللَّه تعالی فی غیر معصیته من مزید فضل اللَّه تعالی عند عبده. و من کان مخلصاً خاضعاً للَّه فی السّر کان حسن المعاشرة فی العلانیة. فعاشر الخلق اللَّه تعالی و لاتعاشرهم لنصیبک لامر الدّنیا و لطلب الجاه و الرّیاء و السّمعة. و لاتسقطنّ بسببها عن حدود الشّریعة من باب المماثلة و الشّهوة، فانّهم لایغنون عنک شیئاً و تفوتک الاخرة بلا فائدة. فاجعل من هو اکبر منک بمنزلة الاب و الاصغر بمنزلة الولد و المثل بمنزلة الاخ و لاتدع ما تعلمه یقیناً من نفسک بما تشکّ فیه من غیرک. و کن رفیقاً فی امرک بالمعروف و شفیقاً فی نهیک عن المنکر و لاتدع النّصیحة فی کلّ حال. قال اللَّه تعالی: و قولوا للنّاس حسناً. و اقطع عمّن ینسیک وصله ذکر اللَّه تعالی، و تشغلک الفته عن طاعة اللَّه، فانّ ذلک من اولیاء الشّیطان و اعوانه. و لایحملنّک رؤیتهم علی المداهنة عند الحقّ، فانّ فی ذلک خسراناً عظیماً - نعوذ باللَّه تعالی -.

 

امام صادق(ع) فرمود:

معاشرت نیکو با خلق، در غیر معصیت خداوند متعال، از فزونی فضل الهی بر بنده است و کسی که در خفا، خالصانه خاکسار خداوند باشد، معاشرتش [با خلق ] در آشکار نیکو است. پس برای خدا، با خلق معاشرت کن، نه برای دنیا و جاه طلبی و ریا و مردم‌فریبی. و به این بهانه که می‌خواهی مثل مردم شوی یا برای کام‌برآوردن، احکام و حدود دین را نادیده نگیر؛ زیرا آنان سودی نتوانند به تو رسانند و در نتیجه بدون هیچ سودی، آخرت را از دست می‌دهی. کسی را که از تو بزرگ‌تر است چون پدر بدان و آن را که کوچک‌تر است همچون فرزند و همتای خود را چون برادر بدان. عیب مسلّم خود را وامگذار و به عیب‌های احتمالی دیگران مپرداز. در امر به معروف، نرم‌خویی ورز و در نهی از منکر شفیق و مهربان باش و در هر حال هستی، نصیحت و خیرخواهی را فراموش مکن. خداوند متعال می‌فرماید: .«و با مردم به نیکی سخن گویید.» و از آن کس که رابطه با او، خدای را از یادت می‌برد و تو را از اطاعت و عبادت خداوند بازدارد، دوری گزین؛ زیرا او از دوستان شیطان است و دیدار چنین کسانی تو را به نادیده‌انگاشتن حق نکشاند؛ زیرا در این عمل، خسرانی است عظیم که از آن به خدای تعالی پناه می‌بریم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مروری گذرا بر شخصیت تقریبی میرزای نائینی (ره)

مروری گذرا بر شخصیت تقریبی میرزای نائینی (ره)

به بهانه برگزاری گردهمایی بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله میرزا محمّدحسین نائینی (ره)
نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

اخیرا جولانی (احمد الشرع) و اردوغان به حمایت از مساله فلسطین پرداخته اند، آیا این حمایت ها جدی است و می توان روی حرفهای جولانی و اردوغان در حمایت از فلسطین حساب کرد که نکاتی در این رابطه بیان می گردد...

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

در صحاح سته از مهمترین منابع روایی اهل سنت بشمار می رود، در خصوص نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام، روایات فراوانی از پیامبر صلی الله علیه وآله و صحابه نقل شده است. هر چند در بین اهل سنت از آن به اشراط الساعه (نشانه های آخر الزمان) از آن یاد می شود ولی این منافاتی با نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام ندارد و گاها یکی می باشد زیرا بیشتر این روایات در خصوص مباحث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام نقل شده است. این چیزی است که بزرگان اهل سنت نیز به آن اشاره کرده اند. از جمله نشانه های ظهور، پر شدن زمین از ظلم و جور و فتنه و کشتار می باشد. که در روایات زیاد به آن در صحاح سته اشاره شده است. همچنین خروج سفیانی و خسف بیداء می باشد که از نشانه های قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام ذکر شده است.
Powered by TayaCMS