دو قاعده کلی در سیر معنوی: ایمان و مداومت در عمل

دو قاعده کلی در سیر معنوی: ایمان و مداومت در عمل

قاعده کلی در سیر معنوی بر دو پایه استوار است: نخست، باور و ایمان؛ سپس عمل و مداومت بر عمل. از این‌رو، هیچ شخصی در هر درجه‌ای از تقوی و زهد و عبودیت، تا زمانی که مقصود و هدف خود را به روشنی معین ننموده باشد و باور به مقام وصل و لقای الهی نداشته باشد و بلکه با آن مخالف باشد، به مقام ولایت و توحید نمی‌رسد؛ زیرا همین عدم باور مانع از رسیدن او به آن مقام خاص توحیدی می‌شود. ولو اینکه در عالی‌ترین درجات کمالی و عوالم اسما و صفات الهیه بوده باشد. آیه إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ بر همین معنا دلالت دارد؛ چرا که کلمه طیب همان باور و ایمان پاک و خالی از هرگونه انحراف است که او را به سوی ذات مقدس الهی به حرکت در می‌آورد و عمل صالح با تکرار و مداومت موجب ثبات و ارتفاع و علّو درجات آن ایمان پاکیزه است. از این‌روست که شعاع رفعت بخشیدن عمل از مدار ایمان و باور هرگز تجاوز نخواهد کرد.

از دیدگاه عرفان شیعی، ظاهر و باطن، یا شریعت و طریقت دو مرحله از ظهور حقیقت واحده هستند و هرگز انفکاک میان آن دو قابل تصور نیست. بنابراین به اندازه سر سوزنی تخلف از جاده شریعت، گرچه در کوچک‌ترین مستحبات و مکروهات، غیرقابل توجیه است.

از همین روست که پویندگان مکتب عرفان شیعی، که از بزرگان آن مرحوم قاضی به شمار می‌رود. آن‌چنان در تعبد به اعمال و وظایف و تکالیف شرعی ملتزم بوده‌اند، که از دیدگاه مخالفان روش و سلوک ایشان حمل بر تصنع و ظاهرسازی عنوان گرده است.

 

برگرفته از آیت الحق

 

 

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

انتشار دو شماره دیگر از فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی در آینده نزدیک

انتشار دو شماره دیگر از فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی در آینده نزدیک

فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی با نگاهی کاربردی- تبلیغی به مسائل تربیتی،
ششمين شماره فصلنامه «مطالعات معنوي»  منتشر شد

ششمين شماره فصلنامه «مطالعات معنوي» منتشر شد

در اين شماره 7 مقاله منتشر شده است. وي افزود: در مقاله «نسبت خدا و انسان در عرفان» که توسظ عيسي جعفري نگاشته شده، آمده است
شماره 3 و 4 پژوهش نامه تربیت تبلیغی منتشر شد.

شماره 3 و 4 پژوهش نامه تربیت تبلیغی منتشر شد.

در سرپژوهه این شماره به اهداف و ضرورت‌های تربیت تبلیغی و همچنین سیاست‌های فصلنامه، واکاوی این دو واژه (تربیت و تبلیغ)، نوع ارتباط و همچنین تعریف اصلی تربیت تبلیغی پرداخته‌ شده است.
Powered by TayaCMS