معرفی کتاب «اعتکاف؛ ظرفیت، کارکردها و آسیب‌ها»

معرفی کتاب «اعتکاف؛ ظرفیت، کارکردها و آسیب‌ها»

نويسنده کتاب اعتکاف روح‌الله عباسي است. اين کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. اين کتاب شامل فصل‌هايي با عناويني همچون: ظرفيت‌هاي موجود در اعتکاف، علل روي‌اوردن به اعتکاف،کارکردهاي اعتکاف، آسيب‌هاي احتمالي اعتکاف است. در پايان کتاب نيز راهکارهاي برون رفت از اين آسيب‌ها را در مصاحبه با اساتيد حوزه و دانشگاه بررسي کرده است.

در مقدمه کتاب آمده است: انسان، فطرت خداجوست و اين نياز فطري انسان‌ها با وجود فراز و فرودهايي که در زندگي بشري وجود دارد، همواره از نيازهاي اساسي بشر است، هرچند برخي در انتخاب مصداق آن، به‌اشتباه دچار شده سعي کرده‌اند اين نياز معنوي را از مسير معنويت‌هاي دروغين، ارضا کنند. بايد گفت، همين گرايش‌هاي معنوي، زمينه پيروزي انقلاب اسلامي و سرافرازي سربازان اسلام را در طول هشت سال جنگ تحميلي فراهم ساخت. و پيشرفت نظام اسلامي ايران نيز در گرو توجه به معنويت و تقويت روزافزون آن است.

يکي از روش‌هايي که در دين مبين اسلام، براي تقويت اين بعد ارتباطي انسان در نظر گرفته شده، سنت اعتکاف است که ظرفيت‌ها و کارکردهاي عبادي و اجتماعي فراواني دارد. گرچه در دوران اخير با وجود گسترش استقبال روزافزون از اعتکاف، تاکنون پژوهش‌هاي شايسته‌اي درباره آن صورت نگرفته است، در پژوهش حاضر، پس از تنظيم سؤالات تحقيق، مصاحبه‌هاي علمي نيمه‌باز با هشت نفر از استادان نخبه حوزه و دانشگاه صورت گرفت که نتيجه تحليل مضمون اين مصاحبه‌ها در اين مقدمه آورده شده است. در اين نوشتار به ويژگي‌هايي چون، جايگاه اعتكاف و ظرفيت‌هاي آن، کارکردهاي فردي و اجتماعي اعتکاف، راهکارهاي ارتقاي آثار آن و آسيب‌هاي موجود در برگزاري اعتکاف پرداخته‌شده اميد است زمينه‌هاي توجه مسئولان براي ارتقاي آثار اعتكاف و تلاش براي رفع آسيب‌هاي احتمالي و ورود پژوهشگران به اين عرصه را براي انجام تحقيقات علمي فراهم سازد.

اعتکاف، در لغت به معني مداومت و ملازمت و درنگ کردن است و در اصطلاح، به معناي حضور در مسجدي است براي عبادت. (مجلسي، 1414ق، ج 8: 684) اعتکاف در اصل از ماده «عكف» به معناي اقامت کردن، ماندن در جايي و ملازم بودن با چيزي و به معناي مواظبت و حبس و توقف است و نيز به معناي توجه به چيزي با ديد و تعظيم است. (طريحي ج 3: ??? و ابن منظور، ج45???) تعريفي که ابن براج درباره تعريف اعتکاف آورده، چنين است: «الاعتكاف في الشرع لبث متناول في مسجد معين لعبادة معينه ولا تثبت صحته الا بصوم» (طرابلسي، 1406ق: ??4)؛ درنگي را که انسان در يک مسجد، براي عبادت معيني انجام ميدهد، اعتکاف ميگويند. اين درنگ در مسجد، حتما بايد همراه با روزه‌داري آن فرد معتکف باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

در این مقاله اصول و مبانی معنای زندگی از دیدگاه قرآن با تکیه بر آراء تفسیری آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌گیرد.
کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسأله نوشتار حاضر سلوک معنوی در عرصه‌های گوناگون و نقش بی‌بدیل و بی‌عدیل آن در پیشرفت همه جانبه است که مبتنی بر فرضیه معنویت اسلامی کلید کمال و عنصر کارآمد در همه عرصه‌های حیات طیبه قوام یافته است.
روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
No image

بررسی ماهیت و سرچشمه عرفان صوفیانه

تصوف ازجمله پدیده‌هایی است که از سده دوم هجری قمری در عالم اسلام ظهور کرد. درباره ماهیت و سرچشمه تصوف، آرای گوناگونی وجود دارد. این آرا بیانگر این حقیقت است که هرکس از منظری به این جریان نگریسته و دورنمای دلپذیری از آن ترسیم کرده است که با تصوف کنونی فرسنگ‌ها فاصله دارد. تصوف اگرچه در دامن فرهنگ اسلام زاده شده؛ اما از سویی از گرایش‌های معنوی خارج از عالم اسلام اثر پذیرفته و از ‌دیگر سوی، با تکیه بر ذوق و استحسان و بدون بهره‌گیری از مبانی دینی، آداب و رسومی را پایه‌گذاری کرده که دست‌کم برخی از آنها با کتاب و سنت قطعی انطباق ندارد. ضمن آنکه از مشارب عرفانی دیگر ادیان و مکاتب نیز اثر پذیرفته است.
Powered by TayaCMS