مقصود از روش القای غیرمستقیم در تربیت دینی کودکان و نوجوانان چیست؟

مقصود از روش القای غیرمستقیم در تربیت دینی کودکان و نوجوانان چیست؟

القای ارزش‏های دینی، تا حدود 6 سالگی، به‌طور مستقیم، ممکن است؛ زیرا کودکان تا این سن، مقاومت روانی فراوانی در مقابل آموزه‌های دینی ندارند؛ اما از این سن به بعد با توجه به افزایش مقاومت روانی آنان، باید از شیوه‌ی القای غیرمستقیم استفاده کرد. راهکارهای القای غیرمستقیم عبارت‌اند از:

  1. داستان

ارزش‏های دینی را می‌توان در قالب داستان (برای کودکان، قصه‌گویی یا قصه‌خوانی، و برای نوجوانان، هدیه‌ی کتاب‏های داستان) ارائه کرد. این درسی است که قرآن به ما می‌دهد. خدای متعالی در قرآن کریم با داستان حضرت موسی و مرد صالح، درس تواضع و بردباری در برابر معلم؛ با داستان اصحاب لوط، درس عفت و پاک‌دامنی؛ با داستان آدم و حوا، آموزش دوری از شیطان، و با قصه‌ی حضرت مریم، آموزه‌ی پاک‌دامنی و توکل به خدا را به ما ارائه می‌کند.

  1. شعر

استفاده از شعرهای ساده و دور از صناعات پیچیده‌ی ادبی می‌تواند راهکاری برای القای ارزش‏های دینی باشد. برای کودکان خردسال می‌توانید شعری را بگویید تا پس از حفظ، آن را زمزمه کند و ارزش‏ها به‌مرور برایش ملکه شود.

والدین، درس‏های بسیاری از قبیل اهمیت عبادت، سپاسگزاری به درگاه الاهی، ساده زیستی، توکل به خدا، کمک به دیگران و... را می‌توانند در قالب شعر به کودکان بیاموزند؛ به‌طور مثال، برای دختری که قرار است فردا وارد 9 سالگی شود و ایام عبادتش را آغاز کند، از چنین شعری استفاده می‌کنیم:

بوی بهار دارد چادر نماز مادر در دست‌های او هست یک جانماز دیگر

ماه قشنگ امشب مهمان‌خانه ماست یک آسمان ستاره در انتظار فرداست

من می‌کنم دوباره رخت سفید بر تن چون تا طلوع خورشید 9 ساله می‌شوم من

شاعر در این شعر، از اصل تداعی ـ معانی استفاده و چادر نماز مادر را با بهار و ماه قشنگ و آسمان پرستاره همراه کرده است که کودک به‌طور طبیعی آن‌ها را دوست دارد.

یا برای آموزش ساده زیستی، شکر خداوند، محبت و شادابی، از شعر دیگری بهره می‌جوییم:

شش دانه قاشق شش دانه بشقاب‏ نان و نمکدان یک‌کاسه‌ی آب‏

دیگی پر از آش یک شام ساده در دور سفره یک خانواده

با مهربانی با هم نشستند در سینه شادی بر چهره لبخند

گفتند اول نام خدا را خوردند با هم نان و غذا را

یک سفره‌ی خوب یا شام دلخواه بعد از غذا هم الحمدلله

مثال دیگر، درس نماز و تسبیح الاهی

خورشید زیبا دوباره سر زد پرنده‌ی شب دوباره پر زد

خروس خانه ترانه سر داد وقت سحر را به من خبر داد

آمدم بیرون در هوای باز وضو گرفتم برای نماز

دیدم نشسته گنجشکی زیبا بر روی شاخه، آرام و تنها

جیک و جیک می‌کرد در آن صبح زود گویی که او هم فکر خدا بود

  1. شرح‌حال بزرگان

برای کودکان، از زندگی بزرگان و اندیشه‌وران اسلامی و غیر اسلامی بگویید تا از زندگی آنان درس بگیرند. از رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ـ حَفظـهُ الله ـ بگویید که برای کمک به پدر به جهت ضعف در بینایی، به‌رغم میل باطنی، قم و تحصیل در آن را رها ساخته، به مشهد عزیمت کرد و خدای بزرگ وی را به جهت توجه به پدر، به اوج عزت و عظمت رسانید.

از سید رضی بگویید که جلو قبرستان غیر مسلمانان از اسب پیاده شد و فرمود: در این قبرستان شخصی دفن شده است که معلم غیرمسلمان من بود.

  1. فیلم، کارتون و نمایشنامه

فیلم و کارتون به جهت جذابیت، و نمایشنامه به سبب صحنه‌پردازی‌ها و نورپردازی‌های زیبا، کودکان را جذب می‌کند و سبب تثبیت آموزه‌های دینی و اخلاقی می‌شود؛ پس، از این شیوه‌ی القای غیرمستقیم نیز استفاده کنید.

منبع: کتاب «نسیم مهر» استاد حسین دهنوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
نگاهی به دغدغه‌ی معنویت‌گرایی در سینمای غرب

نگاهی به دغدغه‌ی معنویت‌گرایی در سینمای غرب

قصه‌گویی در فیلم‌ها، الهام‌گرفته از قصه‌های بزرگان دینی و کتب آسمانی است. همان‌گونه که در کتب آسمانی از زبانی هنرمندانه و پرداختی داستان‌گونه برای بیان مفاهیم معنوی به مخاطبان استفاده شده است؛ برخی از نظریه‌پردازان نیز معتقدند امروزه ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
Powered by TayaCMS