قناعت به قلیل

قناعت به قلیل

 در حکایات چنین آورده‌اند که حاتم کر[1] به بغداد در آمد. خلیفه را خبر دادند که زاهد خراسان آمده است. کس کرد [2] و او را بخواند تا ورا[3] ببیند.

چون نزد او آمد، خلیفه را گفت: السلام علیک، یا زاهدا!

خلیفه او را گفت: من زاهد نیستم که همه دنیا زیر فرمان من است.

زاهد توای. گفت: لابل، تو ای زاهد. که خدای، تعالی، گفت: متاع الدنیا قلیل.

زاهد آن باشد که به قلیل قناعت کرده باشد، و تو به قلیل قناعت کرده‌ای.

من به دنیا و عقبی قناعت نمی‌کنم، چگونه زاهد باشم؟

برگرفته از شرح تعرف

 


پی‌نوشت‌ها

[1] ـ حاتم کر یا حاتم اَصَم [متوفای 237 هـ . ق] اهل بلخ بود جنید وی را به صدق ستوده است، نقل شده است که یک دم بی توکل ر نیاورد و یک قدم بی صدق بر نداشت.

[2] ـ کس کرد: کسی را فرستاد، گسیل کرد.

[3] ـ وِرا : صورت تخفیف یافته وی را.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نشست علمی

نشست علمی

Powered by TayaCMS