امر و نهی خوب و بد کودک و نوجوان

امر و نهی خوب و بد کودک و نوجوان

سعی کنید امر و نهی های خود را با جملات مثبت بیان کنید.

اگرچه امر و نهی کردن به بچه‌ها خوب است. اما اغلب وقتی والدین به امر و نهی می‌کنند، از جملات منفی استفاده می‌کنند. در این شرایط سعی کنید که جملات دستوری شما مثبت باشند. اکنون مثال‌هایی از  امر و نهی‌های مثبت و منفی و جملات دستوری منفی برایتان نقل می‌کنیم.

امر و نهی خوب

- ازت میخوام با خواهرت مهربون باشی؛

- ازت میخوام الان ساکت بمونی؛

- ازت میخوام همین الان اتاقتو تمیز کنی؛

- ازت میخوام با ادب باشی و خوب حرف بزنی

 - ازت میخوام به حرفم گوش کنی و لباستو بپوشی.

 - ازت میخوام همین الان بری دندوناتو مسواک بزنی

امر و نهی بد

- ازت میخوام خواهر تو نزنی

 - ازت میخوام دیگه حرف نزنی

 - ازت میخوام دیگه اینجارو به هم نریزی.

 - دوست ندارم این طوری با من حرف بزنی

۔ دوست دارم همین الان دست از مخالفت با ما من برداری و لباستو بپوشی

- ازت میخوام بازی تو تموم کنی و بری دندونهاتو مسواک

جملات دستوری منفی و تهدید آمیز

دندونهاتو مسواک بزنی

- خواهر تو نزن - دیگه حرف نزن - چقدر همه جا رو به هم می ریزی اتاقتو تمیز کن - این طوری با من حرف نزن به همین الان لباستو بپوش - بهتره به حرفم گوش کنی وگر نه................

اگر طبق عادت همیشگی تان، کودک را تهدید می‌کنید و با این کارا را به انجام کاری وادار می‌کنید و بعد در ادامه جمله‌ای مثبت به او می‌گوید و از او می‌خواهید با شما همکاری کند، دیگر کارتان را خراب‌تر نکنید و روی خواسته خود مصمم باشید. مثلا به فرزندتان بگویید: «دوست ندارم برادر تو کتک بزنی، ازت میخوام با او مهربون باشی.» اگر باز هم کودک با شما مخالفت کرد، دوباره جمله دوم را برای او تکرار کنید.

مادری به کودکش می‌گوید: میشه لباسهاتو جمع کنی.

کودک در پاسخ به او می‌گوید: نه نمیخوام، خیلی خسته‌ام. فردا اونا رو جمع می‌کنم.

مادر به او می‌گوید: میدونم که الان خسته‌ای و می‌خوای فردا این کار رو بکنی، اما من ازت میخوام همین الان اونا رو جمع کنی. کودک می‌گوید: برام مهم نیست که از من چی میخوای. من اصلا دلم میخواد همین الان بخوایم. مادر می‌گوید: بهت میگم برو لباساتو جمع کن. همین الان برو و کاری رو که بهت میگم بکن. فهمیدی! دیگه با هم بحثی نداریم.

کودک می‌گوید: تو خیلی بد اخلاق و بی رحمی مادر می‌گوید: گوش کن. همین الان برو لباساتو جمع کن کودک می‌گوید: من از تو بدم می‌یاد. مامان بدا مادر می‌گوید: گوش کن. همین الان برو لباساتو جمع کن. کودک در حالیکه بلند می‌شود تا برود لباسهایش را جمع کند، به مادرش می‌گوید: باورم نمیشه، اینقدر مامان بد و بی رحمی باشی.

همانطور که می‌بینید، بعد از مدتی کودک با شما کنار می‌آید و به حرفهای شما گوش می‌کند. در این شرایط چند دقیقه‌ای او را به حال خودش تنها بگذارید و زیر چشمی او را نگاه کنید. بعد دوباره پیش او بیایید و از او به خاطر کاری که انجام داده، تشکر کنید، بعد به او بگویید که اگر مجبور شوید باز هم این کار را می‌کنید و اصلا هم ناراحت نمی‌شوید. در هر صورت، حتی اگر مجبور شوید خشونت به خرج دهید و به کودکتان دستور دهید، نباید کاری که او انجام می‌دهد را نادیده بگیرد. پس از او به خاطر کاری که انجام داده تشکر کنید.

برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی اثر جان گری ترجمه شیرین یزدانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
Powered by TayaCMS