چگونه والدین می‌توانند به بازی‌های رایانه‌ای فرزندان جهت مثبت و ارزشمند دهند؟

چگونه والدین می‌توانند به بازی‌های رایانه‌ای فرزندان جهت مثبت و ارزشمند دهند؟
  1. امروزه بازی‌های رایانه‌ای بسیار پرقدرت، جذاب و پرکشش است به حدی که افراد تا حد اعتیاد به آنها آلوده می‌شوند. بهتر است والدین سعی کنند حداقل در بازی‌های رایانه‌ای عناصر بسیاری وجود دارد که والدین می‌توانند ضمن آگاهی از آنها به ارتقاء سلامت روانی و رشد شخصیت و شناخت و یادگیری فرزند خود کمک کنند از جمله:
  2. ایجاد هدف درمانی یا آموزشی: والدین با شناسایی و در دسترس قرار دادن بازی‌هایی که یکی از اهداف مدنظر آن‌ها را تأمین می‌کند می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم تمرکز نمایند.
  3. نوع بازی: هر بازی ویژگی خاص خود را دارد، ماجراجویی و جستجوگری، شبیه‌سازی عبور از پیچ‌وخم‌ها و ... تشويق والدین هنگام بازی‌هایی که در جنبه‌های شناختی مؤثرند می‌تواند موجب افزایش انگیزه کودکان در استفاده از این بازی‌ها شود.
  4. میزان فعالیت: بازی‌های رایانه‌ای به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان فعالیت فرد در آنگاه به صد درصد و گاه به صفر نزدیک می‌شود، یعنی خود فقط تماشا می‌کند. بازی‌هایی را در دسترس او قرار دهیم که میزان فعالیت کودک در آن بالا باشد و معمولاً ایجاد سؤالی نماید تا کودک مجبور به تفکر و تصمیم‌گیری سریع شود.
  5. اطلاعات و قوانین بازی: بازی‌هایی که قوانین و اطلاعات بازی را به فرد ارائه می‌دهد راهبردهای شناختی بیشتری دارند و می‌تواند استفاده از راه و روش و برنامه‌ریزی زندگی تشویق نماید.
  6. نقش شانس در پیروزی: کودکان بازی می‌کنند تا برنده شوند. بازی‌هایی را تهیه کنیم که رسیدن به موفقیت برحسب تلاش فرد باشد نه شانس.
  7. میزان مشکل بودن بازی: بازی‌هایی را تهیه کنیم که از آسان به سخت باشد تا جذابیت بازی را برای او بیشتر کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
سرمقاله

سرمقاله

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
Powered by TayaCMS