معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

نویسنده کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت مصطفی عباسی مقدم است. این کتاب توسط انتشار سازمان تبلیغات اسلامی منتشرشده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه اسوه‌ها در تبلیغ اسلامی است. این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام گرفته و مباحث آن در پانزده فصل به شرح ذیل تنظیم شده است: فصل اول، به بررسی واژه‌ها و مفاهیم تحقیق می‌پردازد. فصل دوم با عنوان  امکان تربیت» پس از بررسی اجمالی مفهوم تربیت، به ریشه‌های اختلاف‌نظر پیرامون امکان تربیت و نیز طرح دیدگاه‌های عمده در این زمینه می‌پردازد. در ادامه این فصل، دیدگاه اسلامی با توجه به ریشه‌ها و مبانی عقیدتی آن موردبررسی قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از این فصل نشان می‌دهد که انسان قابلیت تربیت و تغییر و اصلاح را دارد، موجودی است که در شرایطی ویژه و در صورت فراهم بودن زمینه‌های لازم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر از لحاظ روان‌شناختی تا حدود زیادی تحت تأثیر محرک‌های بیرونی است. فصل سوم، اختصاص به الگوپذیری و تقلید در انسان د ارد. در این فصل، سعی می‌شود از طریق مبحث تربیت‌پذیری، دو مقوله الگوپذیری و تقلید موردبحث قرار گیرد. مسئله قهرمان جویی در انسان، در فصل چهارم موردبررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا انسان‌ها برای تحقق بخشیدن به ویژگی کمال‌گرایی خود از ابزارهای مختلفی استفاده می‌نمایند. یکی از این ابزارها، الگوها و قهرمانانی هستند که مراحلی از طریق کمال و رشد را پیموده باشند. فصل پنجم، اهمیت الگوهارادرتربیت مورد بررسی قرار می‌دهد. در این فصل به میزان سنجش رفتار و خطر عدم به‌کارگیری الگوها، هدایت و راهیابی از طریق الگوها، سنجش نارسائی‌ها به کمک الگوها و ... اشاره می‌شود. روش الگویی در میان روش‌های تربیت عنوان فصل ششم است که به اهمیتت روش در تربیت و بخصوص در تربیت اسلامی، ویژگی‌های تربیت اسلامی و نیز روش‌های تربیت می‌پردازد. فصل هفتم، رابطه تبلیغ و تربیت و فصل هشتم، ارائه اسوه‌ها در میان شیوه‌های تبلیغ را بیان می‌کند. ویژگی‌ها و مزایای روش الگویی در تبلیغ مبحث فصل نهم است. در فصل‌های دهم تا چهارم، شرایط و ویژگی‌های اسوه‌ها، دامنه بحث در زمینه اسوه‌ها و الگوها، رابطه الگو و الگوپذیری، سیمای اسوه هادر آینه قرآن و سنت و جامعه الگوی اسلامی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. نهایتاً  در فصل پانزدهم خلأ روانی جهان امروز بیان می‌شود. فراهم نمودن زمینه‌های رشد دانش آموزان در مسائل اجتماعی، اخلاقی و هنری، تشویق از راه‌های گوناگون به‌ویژه از طریق اعطای جوایز و برخی مسؤولیت‌ها، گسترش طرح شاغلان نمونه، تدوین کتب مختلف پیرامون زندگانی اسوه‌های بشریت، تهیه فیلم‌های متعدد درباره زندگی، افکار و آرمان‌های انسان‌های بزرگ و قهرمانان و ... از جمله پیشنهادهای تحقیق در زمینه مورد بحث است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
Powered by TayaCMS