چگونه کودکان خود را تشویق کنیم

چگونه کودکان خود را تشویق کنیم

در گذشته، والدین فقط با تهدید و تنبیه کردن بچه‌هایشان را به انجام کارهای مختلف وادار می‌کردند. وقتی از بچه‌ها اشتباهی سر می‌زد و یا زمانی که به حرف پدر و مادرشان گوش نمی‌کردند، والدینشان آنها را تهدید می‌کردند. مثلاً در این شرایط به فرزندانشان می‌گفتند: «اگه به حرفم گوش نکنی، تو درد سر می‌افتی و یا اگه بازم الکی گریه کنی، کاری می‌کنم که واقعاً گریه‌ات در بیاد.» اگر کودک آنها به سن و سالی نرسیده بود که حرف‌های آنها بفهمد، والدین سریع به روی کودکانشان دست بلند می‌کردند و آنها را تنبیه می‌کردند و یا به بچه نگاه تهدیدآمیزی می‌کردند.

با تنبیه کردن بچه‌ها، خشونت، بدرفتاری و ناراحتی‌های بچه‌ها بیشتر می‌شود و این‌ها خود مانعی بر سر راه پدر و مادرها می‌شوند. شاید تهدید کردن بچه‌ها و ترساندن آن‌ها تا حدی کارساز باشد، اما والدین با این کارشان هرگز نمی‌توانند بچه‌ها را تشویق به همکاری بیشتر با آن‌ها کنند. پدر و مادرها باید بچه‌هایشان را تشویق کنند تا آن‌ها با میل و اراده خودشان کاری را انجام دهند نه به‌زور. ما با تنبیه کردن بچه‌ها علاقه و رغبت آن‌ها به انجام کاری را در آن‌ها از بین می‌بریم. تنبیه نکردن بچه‌ها کار سختی است، چون بسیاری از والدین می‌بینند که این روش در کوتاه‌مدت خیلی راه‌حل خوبی نیست. بسیاری از آن‌ها نمی‌خواهند بچه‌هایشان را تنبیه کنند، اما راه‌حل دیگری به ذهنشان نمی‌رسد. بسیاری از والدین می‌دانند که تنبیه کردن بچه‌ها کار خیلی بی‌رحمانه‌ای است، اما آن‌ها فکر می‌کنند که اگر بچه‌هایشان را تنبیه نکنند، آن‌ها لوس و از خود راضی، بی‌ادب و سرکش می‌شوند.

بسیاری از والدین واقعاً نمی‌خواهند بچه‌هایشان را تنبیه کنند، اما راه‌حل دیگری به ذهنشان نمی‌آید. راه‌حل مناسبی که از طرف عده‌ای از محققان بیان‌شده، این است که بچه‌ها را به خاطر کارهای بدشان از یک سری چیزها محروم کنیم. به‌عبارت‌دیگر، وقتی کودکی کار بدی می‌کند، به‌جای اینکه او را تنبیه کنیم، او را از چیزی محروم کنیم تا با این محرومیت او به‌اشتباه خودش پی ببرد و اگر به کودک بگوییم: « تو بچه خیلی بدی هستی و باید تنبیه بشی»، بچه با این کار ما این پیام را دریافت می‌کند که: « اگر اشتباهی بکنی، اشکالی نداره. اما وقتی اشتباهی ازت سر میزنه، باید عواقب اون رو هم تحمل کنی.» استفاده از این روش تا حد زیادی بهتر از تنبیه کردن بچه‌هاست، اما بچه‌ها با این کار بر انجام دادن کاری تشویق نمی‌شوند شاید استفاده از این روش نوعی تهدید مؤدبانه است. ما خیلی مؤدبانه به بچه‌هایمان می‌گوییم که اگر به حرف‌های ما گوش نکنند، تنبیه می‌شوند. منبع: کتاب‌ بچه‌های بهشتی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
Powered by TayaCMS