بحران والدین در این قرن

بحران والدین در این قرن

دنیای غرب امروزه از بحران خاصی رنج می‌برد. ما هرروز شاهد آن هستیم که رفتارهای خشونت‌آمیز بچه‌ها و نوجوانان، مشکلات عصبی، خودکشی و استفاده از مشروبات در آنان، بیشتر و بیشتر می‌شود. تقریباً می‌توان گفت که امروزه همة والدین در مورد روش‌های تربیتی جدید و قدیمی فکر می‌کنند و از خودشان می‌پرسند، کدام روش بهتر و مؤثرتر است. اما این کارها فایده‌ای ندارد و مشکلات فرزندانمان هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود. بعضی از والدین فکر می‌کنند که این مشکلات به خاطر این است که آنها آزادی عمل زیادی به فرزندانشان می‌دهند، برخی دیگر نیز فکر می‌کنند روش‌های تربیتی غلط قدیمی، مثل تنبیه بدنی و فریاد زدن بر سر کودکان، عامل اصلی این اتفاقات است. دیگران نیز بر این عقیده هستند که این مشکلات و ناهنجاری‌های رفتاری در بچه‌ها به خاطر تغییرات جامعه‌ی مدرن است.

بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که تماشای بیش‌ازحد تلویزیون و تبلیغات مخرب و رفتارهای خشونت‌آمیزی که در آن نشان داده می‌شوند، باعث به وجود آمدن این‌همه جرم و جنایت در جامعه می‌شوند.

مشخص است جامعه نقش به سزایی در به وجود آمدن چنین مشکلاتی دارد و دولتمردان می‌توانند راه‌حل‌های مناسبی در این زمینه ارائه دهند، اما قسمت عمده‌ی چنین مشکلاتی از خانواده نشئت می‌گیرند بسیاری از مشکلات فرزندان ما در خانه و خانواده شروع می‌شوند و می‌توان این مشکلات را همان‌جا؛ یعنی در خانه و خانواده حل کرد. والدین نه‌تنها باید منتظر ایجاد تغییرات بنیادین و اساسی در جامعه باشند، بلکه خودشان نیز باید سعی کنند فرزندانی قوی و با اعتمادبه‌نفس بالا، دارای روحیه‌ی همکاری و سازگاری تربیت کنند. بیشتر مشکلات فرزندان ما، در خانه و خانواده شروع می‌شوند و می‌توان این مشکلات را همان‌جا؛ یعنی در خانواده حل کرد.

والدین برای اینکه بهتر بتوانند با تغییرات جامعه کنار بیایند، باید در روش‌های تربیتی خود تجدیدنظر کنند. در طول دویست سال اخیر، افراد از آزادی‌ها و حقوق اجتماعی بیشتری برخوردار بوده‌اند؛ جامعه‌ی ما نیز از این اصل کلی مستثنا نبوده است. اما خانواده‌ها به این موضوع توجه چندانی ندارند و هنوز از روش‌های تربیتی قدیمی استفاده می‌کنند. والدین باید مهارت‌های تربیتی خود را ارتقا بخشند تا بتوانند فرزندانی سالم و خوب تحویل جامعه دهند. افرادی که در بازار مشغول کسب‌وکار هستند به‌خوبی می‌دانند که اگر می‌خواهند در این بازار رقابتی، دوام آورده و سرپا بمانند، باید مدام با نوسانات بازار خود را تغییر دهند و طبق الگوهای جدید و نیازهای جامعه پیش بروند. به همین صورت والدین نیز اگر می‌خواهند فرزندان آنها قادر باشند در این عرصه، رقابت کنند و در جامعه سالم بمانند، باید با الگوهای جدید و درست تربیتی آشنا باشند و از آنها در تربیت فرزندانشان استفاده کنند.

منبع: برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
Powered by TayaCMS