مهمترین توصیه آیت الله قاضى طباطبايی

مهمترین توصیه آیت الله قاضى طباطبايی

مرحوم قاضى در وصيت‌نامه خودشان كه در دوازدهم صفر 1365 نوشته بودند، به دو فصل اشاره کردند؛ يك فصل مربوط به امور دنيا و ديگرى درباره امور آخرت.

مهمترین بخش از فصل دوم درباره اهمیت «توحید» است. چنانچه خداى‌تعالى مى‌فرمايد: «إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ و َمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا؛ مسلما خدا اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى‏بخشايد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى‏بخشايد و هر كس به خدا شرك ورزد به يقين گناهى بزرگ بربافته است» (نسا، ۴۸).

و عمده وصیت دیگر درباره «نماز» است. ایشان توصیه می‌کنند:

«نماز را بازارى نكنيد، اول وقت به جا بياوريد، با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ كرديد، همه چيزتان محفوظ مى‌ماند. تسبيح صديقه كبرى (عليها السلام) و آية الكرسى در تعقيب نماز را ترك نکنید ... در امور مستحب، درباره تعزيه‌دارى و زيارت حضرت سيدالشهدا (عليه السلام) مسامحه ننماييد. روضه هفتگى - ولو دو سه نفر باشید – را به جا آورید؛ چرا که اسباب گشايش امور است، اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار تعزيت و زيارت به جا بياوريد، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمى‌شود و اگر روضه‌ی هفتگى ممكن نشد، هرگز در دهه اول محرم ترك نشود.

ديگر آنكه، گرچه اين حرف‌ها آهن سرد كوبيدن است، ولى بنده لازم است بگويم: اطاعت والدين، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن، ترك خدعه و حيله، تقدم در سلام، و نيكويى‌كردن با هر برّ و فاجر، مگر در جايى كه خدا نهى‌كرده. اينها را كه عرض كردم و امثال اينها را مواظبت نماييد! الله الله كه دل هيچ كس را نرنجانيد. تا توانى دلى به دست‌آور *** دل شكستن هنر نمى‌باشد».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

اشعار آیت‌الله قاضی درباره توصیه‌های معنوی - عرفانی

اشعار آیت‌الله قاضی درباره توصیه‌های معنوی - عرفانی

مرحوم قاضی گاه و بیگاه بیک باره غیبشان می‌زد و به هر کجا که احتمال می‌دادیم آنجا باشند، به مسجد کوفه و سهله، مراجعه می‌کردیم. ولی ایشان را نمی‌یافتیم. اما پس از چند روز بدون مقدمه پیدا می‌شدند و بار دیگر مجالس بحث‌های اخلاقی ما شروع می‌شد...
نکته ها

نکته ها

Powered by TayaCMS