معرفی کتاب دین و نگرش نوین

معرفی کتاب دین و نگرش نوین

نویسنده کتاب دین و نگرش نوین احمدرضا جلیلی است. این کتاب توسط انتشارات حکمت منتشرشده است. یکی از نظریه‌های حوزه‌ی جامعه‌شناسی دین درباره‌ی پیدایش جنبش‌های نوپدید دینی نظریه‌ی تغییرات اجتماعی است. این نظریه به حقیقت همان ظهور مدرنیته با تمام لوازم آن است و تغییراتی که در حوزه علم، از فلسفه گرفته تا علوم تجربی پدید می‌آید. در چنین فضایی تمام ساختارها و جهان‌بینی فرد می‌شکند و او خود را تهی می‌یابد.

کتاب حاضر ازآن‌رو مهم است که در پی کشف ردپاهای تأثیرگذاری علم جدید بر دین و اخلاقیات است و اینکه این مسئله چه پیامدهایی داشته است.

درواقع کتاب به زمینة معرفتی فرد مربوط می‌شود و درعین‌حال، مسائل کلامی را نیز در برمی‌گیرد؛ مسائلی همچون تاریخ مناسبات روابط بین دین و علم؛ تأثیری که در روزگار نو رشد و تحول کمی و کیفی علم بر دین، فلسفه، و اخلاق نهاده است و سود و زیان‌هایی که مدافعان حریم دین و دیانت پیشگی از این تأثیرات برده‌اند.

می‌توان گفت، هدف اصلی کتاب، تبیین و توصیف دو نوع جهان‌بینی است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ نگرش دینی و نگرش علمی به جهان، برخی ویژگی‌های این دو نگرش عبارت‌اند از:

نگرش دینی به جهان

نگرشی علمی به جهان، یا طبیعت‌گرایی

جهان را نهایتاً نیروی ملزمی اداره می‌کند.

جهان، هدفی دارد.

جهان، نظامی اخلاقی است.

جهان را به‌کلی نیروهای فیزیکی کور نظیر نیروی گرانش، قوانین حرکت، قوانین ترکیب مواد شیمیائی، و … اداره می‌کند.

جهان هدفی ندارد و کاملاً بی‌شعور و بی‌معناست.

جهان، نظام اخلاقی و در پی ارزش‌ها نیست.

تأثیری که رشد و تحول کمی و کیفی علم، در روزگار نو، بر دین، فلسفه و اخلاق نهاده است و سود و زیان‌هایی که مدافعان حریم دین و دیانت پیشگی از این تأثیرات برده‌اند، دست‌کم تا آنجا که به فرهنگ مسیحی و جهان غرب ربط می‌یابد، در این نوشته انعکاس دارد.

نویسنده در جای‌جای این کتاب تأکید می‌کند که رشد و پیشرفت علم منطقاً هیچ‌گونه تأثیر منفی بر دین و دیانت پیشگی ندارد. فقط گذرهای روان‌شناختی (در برابر گذرهای منطقی) است که گهگاه سبب شده تا در ذهن و روح پاره‌ای از آدمیان رشد علم و بقاء دین را ناسازگار جلوه‌گر سازد؛ به‌عبارت‌دیگر، به نظر دقیق، تعارض و تضادی میان علم و دین وجود ندارد. از این گذشته، بشر به دین نیازمند است و غالب نابهنجاری‌ها و نابسامانی‌هایی ‌که ‌درصحنه زندگی فردی و جمعی به وجود می‌آیند، نتیجه اعراض آدمیان از پیام‌های آسمانی یا عدم التفات درخور به این پیام‌هاست. همه‌ مسائلی که‌ در این کتاب‌ مورد بحث قرار گرفته است، مسائل‌ مبتلابه‌ در فرهنگ‌ اسلامی‌ و کشورهای‌ شرقی نیز هست‌ و ازاین‌رو، مبحثی‌ در کل کتاب‌ نیست‌ که‌ صبغه‌ صرفاً مسیحی‌ و غربی‌ داشته‌ باشد و مورد ابتلای‌ مسلمانان‌ ایرانی هم نباشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

No image

سبک زندگی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS