مجموعه مقالات «جنبش‌های نوپدید دینی- معنوی» منتشر شد.

مجموعه مقالات «جنبش‌های نوپدید دینی- معنوی» منتشر شد.

مجموعه مقالات «جنبش‌های نوپدید دینی- معنوی» به اهتمام محمدحسین کیانی توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شد. ‌ این کتاب مشتمل بر 28 مقاله از نویسندگان متعدد است که تحت سه فصل «مفاهیم و آسیب‌ها»، «مبانی و علت‌ها» و «موارد و مصادیق» تهیه شده است. عناوین مقالات بدین‌شرح است:

فهرست مطالب

مقدمه

گونه شناسي سازمان‍هاي ديني (کليسا، مذهب، فرقه و کيش)

باقر طالبي دارابي 15

جنبش‏هاي نوپديد معناگرا: يک تهاجم فرهنگي جهاني

هادي وکيلي 41

تلاشی در سنخ‏شناسی جنبش‏های نوپدید معنوی ایران

بهزاد حمیدیه 81

آسيب‏‏شناسي فرقه‏‏گرايي جديد در ايران (فرقه‏‏هاي عرفاني يا عرفان‏‏هاي فرقه‏‏اي؛ كداميك؟)

احسان احمدی 105

جنبش‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

محمدحسين كياني 127

آسیب‏شناسی رابطه‏ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

آزاده مدنی و زینب ابراهیمی 161

آسیب‏شناسی عشق در معنویت‏های نوظهور

پریسا گودرزی 183

مبانی شریعت‏گریزی در عرفان‏های نوظهور

هادی ترکمنی 203

بررسي مكانيسم‏‏هاي نفوذ و تغيير شيوه‏‏ي زندگي افراد توسط فرقه‏‏گرايي جديد

سميه شاه‏‏حسيني 237

رهيافت‏‏هاي معنا‏‏گرايانه در اومانيسم مسيحي و اومانيسم سکولار

محمد هادي طلعتي 265

جهانی‏شدن و معنویت‏گرایی

مهناز فرهمند 297

ويژگي‏ها و علل جنبش‏هاي نوپديد معنوي

حميد‏رضا مظاهري‏سيف 325

خاستگاه «جنبش‏هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‏‏شناختي

محمدحسین کیانی 359

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

محمدحسین قدیری 387

تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

محمد‏علي رستميان 427

تأثير آيين هندو در شکل‏گيري اديان و معنويت‏هاي جديد در غرب

ابوالقاسم جعفري 449

زمینه‏‏های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‏های نوپدید دینی در ایران

مصطفی مشایخی و بهزاد حمیدیه 499

زمینه‏‏های معرفتی ورود و گسترش عرفان‏‏های نوظهور (با تأکید بر آثار پائولو کوئلیو)

محمدرضا انواری 527

واکاوی و نقد مبانی انگاره‏‏های وین والتر دایر

رسول حسین‏‏پور و دکتر سیدمرتضی حسینی شاهرودی 561

بررسی انسان‏‏گرایی در اندیشه دونالد والش

محمدحسین کیانی 587

معنویت انسان‏‏انگار در افکار دیپاک چوپرا

رسول حسن‏‏زاده 605

عرفان حلقه، تهديدي جدي براي بهداشت معنوي جامعه

حميدرضا مظاهري سيف 633

فالون دافا: جنبش نوپديد ديني

محمدرضا تاجيک، سعيده اميني و عاطفه اميني 655

كليسايي براي شيطان

حسين عرب 687

نقد و بررسی ویژگی‏‏های انسان ایده‏‏آل از منظر پائولو کوئیلو

حمید مریدیان 737

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‏های دالایی‏لاما

پریسا گودرزی 763

بررسی خودشکوفایی از منظر محی‏الدین ‏ابن‏‏عربی و جنبش پتانسیل انسانی

محمد جواد ادبی 783

نقد و بررسی قانون جذب

حمزه شریفی دوست 807

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS