جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

📝محمد باغچقی

👈عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم

❌بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.

1️⃣گزاره اول: انحرافی و مضر بودن تفکرات انجمن حجتیه

🔺بدون تردید بسیاری از آراء شیخ محمود حلبی و انجمنی که او تحت عنوان «حجتیه» تاسیس کرد، آرائی مضر و انحرافی به حساب می آیند. چنانکه در نامه امام خمینی (ره) به آیت الله محمد علی گرامی، به این مهم، اینگونه تصریح می شود:

🔹«راجع به شخصى‌ [محمود حلبى] كه مرقوم شده بود جلساتش‌ [جلسات انجمن حجتيه] ضررهايى دارد؛ از وقتى مطلع شده‌ام، تأييدى از او نكرده‌ام و ان شاء اللَّه تعالى نمى‌كنم.»

📚(صحیفه امام(ره)، ج2، ص357.)

2️⃣گزاره دوم: فهم ناصحیح از نصوص و ادله شرعی

🔺در گزاره قبل گفته شد انحراف یکی از شاخصه های اصلی انجمن حجتیه می باشد. حال ممکن است عده ای از مصادیق این انحرافات بپرسند که در پاسخ باید گفت: قطعا یکی از مهم ترین مسائلی که نشان دهنده انحراف حجتیه مسلکان می باشد، فهم ناصحیح آنان از نصوص و ادله شرعی است. چنانکه به تصریح آیت الله نوری همدانی (دامت برکاته)، آنچیزی که موجب شده تا پیروان انجمن حجتیه، مخالف تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بوده و حتی تشکیل چنین حکومتی را حرام قلمداد کنند، فهم نادرست آنان نسبت به روایاتی است که در آن ها چنین می خوانیم:

🔹«هرکسی که در زمان غیبت امام زمان علیه السلام پرچم ولایت را بلند کند و حکومتی تشکیل بدهد طاغوت است..»

📚(سایت مدرسه فقاهت، درس خارج فقه آیت الله نوری همدانی (دامت برکاته) در تاریخ 1 دی 1394.)

✍️شایان ذکر است عالمان شیعه، پاسخ های متقنی نسبت به ادعای مزبور بیان فرموده اند که نوشتار حاضر، چون عهده دار بیان پاسخ ها نیست لذا از تبیین آنها صرف نظر می کند.

ادامه دارد....

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS