دو قاعده کلی در سیر معنوی: ایمان و مداومت در عمل

دو قاعده کلی در سیر معنوی: ایمان و مداومت در عمل

قاعده کلی در سیر معنوی بر دو پایه استوار است: نخست، باور و ایمان؛ سپس عمل و مداومت بر عمل. از این‌رو، هیچ شخصی در هر درجه‌ای از تقوی و زهد و عبودیت، تا زمانی که مقصود و هدف خود را به روشنی معین ننموده باشد و باور به مقام وصل و لقای الهی نداشته باشد و بلکه با آن مخالف باشد، به مقام ولایت و توحید نمی‌رسد؛ زیرا همین عدم باور مانع از رسیدن او به آن مقام خاص توحیدی می‌شود. ولو اینکه در عالی‌ترین درجات کمالی و عوالم اسما و صفات الهیه بوده باشد. آیه إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ بر همین معنا دلالت دارد؛ چرا که کلمه طیب همان باور و ایمان پاک و خالی از هرگونه انحراف است که او را به سوی ذات مقدس الهی به حرکت در می‌آورد و عمل صالح با تکرار و مداومت موجب ثبات و ارتفاع و علّو درجات آن ایمان پاکیزه است. از این‌روست که شعاع رفعت بخشیدن عمل از مدار ایمان و باور هرگز تجاوز نخواهد کرد.

از دیدگاه عرفان شیعی، ظاهر و باطن، یا شریعت و طریقت دو مرحله از ظهور حقیقت واحده هستند و هرگز انفکاک میان آن دو قابل تصور نیست. بنابراین به اندازه سر سوزنی تخلف از جاده شریعت، گرچه در کوچک‌ترین مستحبات و مکروهات، غیرقابل توجیه است.

از همین روست که پویندگان مکتب عرفان شیعی، که از بزرگان آن مرحوم قاضی به شمار می‌رود. آن‌چنان در تعبد به اعمال و وظایف و تکالیف شرعی ملتزم بوده‌اند، که از دیدگاه مخالفان روش و سلوک ایشان حمل بر تصنع و ظاهرسازی عنوان گرده است.

 

برگرفته از آیت الحق

 

 

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

نظم و برنامه ریزی (تربیت فرزند)

نظم و برنامه ریزی (تربیت فرزند)

من بچه را چه طوری تربیت کنم تا منظم شود و روی برنامه پیش برود! شما خودتان را منظم کنید، بچه خودش خودبه‌خود منظم می‌شود.
قاطعیت (قاطعیت در اصلاح اخلاق فرزند)

قاطعیت (قاطعیت در اصلاح اخلاق فرزند)

در بعضی اخلاقیات بچه‌ها، گاهی فسادی پیش می‌آید و این پیش میرود و مادر باید قاطعیت داشته و جراحی کند، مثلا می‌بیند فرزندش دیرآمده و در وسایل او عکس و علایمی میبیند که...
Powered by TayaCMS