کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

نویسندگان کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت، محسن داودآبادی، اسماعیل بیوکافی، محمدعلی پیلتن هستند.

این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.اين اثر، پژوهشي است مبتني بر قرآن و حديث در زمينه مباني و اصول تبليغ دين که پشتوانه نظري فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي است و براي صاحب‌نظران و فعالان در حوزه فرهنگ و تبليغ ديني مفيد هست. کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهوم‌شناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛اصول تبلیغ دین و ویژگی‌های مبلغ دینی است. در پیشگفتار این کتاب آمده است که: از نگاه دین مبین اسلام بهره‌گیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری واصلی‌ترین وظیفه رسول اکرم و پیامبران الهی نیز همین بوده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اوما على الرسول إلا البلاغ المبين و بر عهده پیامبر خدا وظیفه‌ای به‌جز تبلیغ آشکار نیست.

جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تأکید داشته و دارند؛ امام خمینی که بارها دراین‌باره فرموده‌اند: «مسلمانان، مخصوصاً علمای اسلام موظف‌اند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند».

مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین می‌فرمایند: «تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزه‌ها قرار داشت؛ عالمان بزرگ، در زمره‌ی مبلغان دیانت بودند و مسؤولیت خود را در سنگر تبلیغ و ارشاد ایفا کردند. حوزه‌های شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزه‌های مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند.... منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریف‌ترین کارهاست و بایدوشاید که شریف‌ترین انسان‌ها و عالم‌ترین و آگاه‌ترین آنها به مسائل اسلامی و عامل‌ترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند؛ کما اینکه در گذشته هم همین‌طور بوده است.»

ازآنجاکه ارتقاء فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظام‌مند دین اسلام ممکن نیست، ضروری بود تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث درزمینه قواعد مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

رفتارهای انسان‌ساز

رفتارهای انسان‌ساز

کتاب رفتارهای انسان‌ساز که دربردارنده مطالبی ارزنده و مفید از زندگی علما و بزرگان است که در دو جلد منتشر شده است.
کتاب خودسازی برای خودشناسی

کتاب خودسازی برای خودشناسی

کتاب از «مقدمه و سه بخش: کلیات، معرفت حصولی به نفس (علم‌النفس) و معرفت حضوری به نفس» گردآوری شده که هر بخش دارای فصولی است...
دائرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص)

دائرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص)

دائرةالمعارف صحابه شرح‌حال صحابه پیامبر اعظم (ص) را موردبررسی و کنکاش قرار داده و در تمام مطالب از آدرس‌دهی دقیق و از منابع متقن استفاده کرده است...
مجموعه «گلشن ابرار آذربایجان»

مجموعه «گلشن ابرار آذربایجان»

این اثر به شرح‌حال 300 تن از فقیهان، عالمان، نویسندگان، شهیدان و استادان سده‌‌های سیزده، چهارده و پانزده هجری، از استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل اختصاص دارد. این اثر توسط گروه گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تدوین شده است.
معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی(مجموعه مقالات) به اهتمام محمد حسین کیانی و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. این اثر شامل مجموعه مقالاتی است که در باب «جنبش‏های نوپدید دینی- معنوی» در شماره‌های مختلف فصلنامه مطالعات معنوی توسط متخصصان این حوزه نوشته و منتشر شده است.
Powered by TayaCMS