معرفی کتاب سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی

معرفی کتاب سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی

در این کتاب عوامل و موانع فرهنگی اجتماعی پیشرفت، تولید، سرمایه و اشتغال موردبررسی قرارگرفته است.

فصل اول کتاب به موضوع «توطئه‌های خارجی» مصادیق این توطئه­ها علیه ملت ایران اختصاص دارد.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: مواردی همچون دلایل وابستگی اقتصاد کشور به نفت، توطئه علیه فرهنگ پیشرفت، اهداف مشابه آمریکا و انگلیس و نفوذ در ایران، سیاست‌ها و استراتژی مشترک غرب، مصادیق توطئه‏­های خارجی ازجمله توطئه سازمان سیا برای ترویج اعتقاد به شانس و تلاش انگلیس برای ترویج مصرف‌گرایی ازجمله مباحث این فصل می­باشند.

فصل دوم «توهم نفتی» نام‌گرفته است و میزان تصور غلط مردم از درآمدهای نفتی کشور را با اعداد و ارقام به نمایش می­گذارد.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: علل پیشرفت کشورهای غیرنفتی، منابع خداداد ایران، تصور مردم از درآمدهای نفتی، امید به زندگی (طول عمر متوسط)، نسبت صادرات نفت در ایران و امارات متحده عربی، مقایسه صادرات نفت ایران و عربستان، ذخایر نفت و گاز ایران، سهمیه اوپک، اسراف در مصرف سوخت‎های فسیلی، منابع بودجه عمومی دولت، سرنوشت درآمدهای نفتی، نفت در بودجه سالانه، سایر منابع درآمدی دولت، افزایش صوری درآمدها، نسبت حقوق با درآمدهای نفتی، سهم دانشجویان از نفت، افزایش بودجه، مقایسه درآمد نفتی با درآمد از تولید کالا، ضرورت رهایی از وابستگی به نفت، بودجه شرکت‌های دولتی، شیوه غلط مدیریت شرکت‌های دولتی، اختصاص عادلانه بودجه، عوارض توهّم نفتی در انتخابات، توهّم منابع، توهّم مضاعف نفتی در ایران برخی از مباحث این فصل را تشکیل داده است.

فصل سوم با عنوان «یارانه‌ها» بر یارانه­ فرآورده­های سوختی تمرکز کرده و آمارهایی در این زمینه ارائه می­دهد.

بامطالعه این فصل روشن خواهد شد که افزایش قیمت سوخت نه‌تنها موجب فقیرتر شدن فقرا نخواهد شد، بلکه ارزانی مصنوعی و یارانه­ای سوخت است که افراد بسیاری را فقیر و فقرا را فقیرتر کرده و از موانع مهم عدالت و پیشرفت است. در این بخش آثار ارزانی سوخت در اسراف در مصرف، قاچاق، رانت، اتلاف سرمایه­ها و محروم ماندن ایران در استفاده از این سرمایه­ها در اموری نظیر استفاده از انرژی­های نو و یا مانع سرمایه­گذاری در منابع مشترک نفت و گاز ارزیابی‌شده است.

فهرست برخی از مطالب این فصل عبارت‌اند از: هدفمندی یارانه‎های سوخت، سرنوشت نفت مصرفی در داخل، قیمت واقعی نفت خام، قیمت واردات بنزین، قیمت تمام‌شده فرآورده‌های نفتی، واردات بنزین، تفاوت یارانه نقدی و یارانه پنهان، مقدار یارانه نقدی، کسری بودجه برای پرداخت یارانه نقدی، چند سناریو، برنج در پمپ‌بنزین، تقاضای پول بنزین از عابرین، دریافت پول تاکسی از مسافرین اتوبوس، فروش خانه، اموال عمومی، فقدان بیمه درمانی 7 میلیون نفر، یارانه هرروز مصرف بنزین معادل بیش از دو تن طلا، 11 قرن تولید طلا، یارانه سه قلم سوخت طی یک سال، یارانه هرماه بنزین هواپیما معادل بیش از 3 تن طلا است، سود قاچاق سوخت، قاچاق سوخت به کشتی‌ها، روزانه 20 میلیون لیتر قاچاق سوخت، مقایسه یارانه سوخت و صدقات مردم، اقتصاد اتلاف سرمایه‎ها، اسراف در مصرف سوخت، زیان عدم سرمایه‌گذاری در منابع مشترک نفت و گاز، رهایی از خام فروشی نفت، عدم‌النفع اسراف در مصرف سوخت، هزینه ساخت نیروگاه هسته‌ای، معادل 900 تن طلا، مقایسه اسراف در سوخت با ذخایر طلای کشورها، بیش از 37 تن طلا یارانه بنزین سفرهای 15 روز نوروز 93، اقتصاد اسراف و اتلاف سرمایه‌ها، روی دوم سکه، آثار واقعی شدن قیمت‌ها، هدفمندسازی در شرایط تحریم، راهکارهای هدفمندسازی یارانه‎ها، نفرین منابع،20 سال روشنگری، مقاله 20 سال قبل، نامه سری به خاتمی در سال 1376 در مورد یارانه‌ها، متن نامه سری به خاتمی، ضمیمه نامه سری: متن پیشنهادی مراحل هدفمندسازی.

در فصل چهارم موضوع «فرهنگ و اشتغال» موردتوجه قرارگرفته است. فرمایش­های مقام معظم رهبری حفظه­الله، حضرت امام (ره)، امیرکبیر، کریم­خان زند و بیانیه ۱۱۰ سال پیش علمای اصفهان در حمایت از تولید داخلی نیز ذکر گردیده است.

فهرست برخی از مطالب این فصل عبارت‌اند از: قوت‌ها و ضعف‌های فرهنگ کار، تأثیر فرهنگ بر اشتغال، راه‌های تأمین سرمایه، عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری، مراحل تشکیل سرمایه تا حل مشکل اشتغال، عوامل و موانع تشکیل سرمایه، عوامل و موانع تبدیل سرمایه به سرمایه‌گذاری، پاتک به توطئه‌های دشمن.

الف) سخنان مقام معظم رهبری، ابعاد توطئه‌های استعمار، تأثیرات اسراف، منکرات در جامعه، نقش مردم در حمایت از تولید ملی، سیاست‌های ایران در مورد کار، سیاست‌های کلی اشتغال

ب) حضرت امام خمینی (ره)، جنگ اقتصادی در کلام امام خمینی (ره)، وصیت امام خمینی (ره) برای پرهیز از کالاهای وارداتی

ج) امیرکبیر

د) بیانیه ۱۱۰ سال پیش علمای اصفهان در حمایت از تولید داخلی

هـ ) کریم‌خان زند.

در فصل پنجم «ضعف­ها و قوت­ها» مورد ارزیابی قرارگرفته و با مورد توجّه قرار دادن پدیده خودتحریمی، مقایسه­ای فرهنگی بین ایران و کشوری دیگر انجام‌شده است.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: سخنان مقام معظم رهبری در مورد نقاط قوت و ضعف فرهنگی، خود تحریمی، نقاط ضعف فرهنگی، عدم رعایت حقوق و مقرّرات، فرهنگ کار، ضعف فرهنگ و وجدان کار در ایران، ضعف نگرش به کار، نیمه‌پر، نیمه‌خالی، ضعف فرهنگ کار گروهی، باورهای غلط در سیستم اداری، فرهنگ نمونه و نمونه فرهنگی، مجازات متخصصین ایرانی غارت‌گر منابع مشترک، ضعف‌های مدیریتی، مراحل تصمیم‌گیری و اجرا، ضعف‌های فرهنگی مدیریت، ضعف فرهنگ عمومی در ارزیابی مدیریت‌ها، توسعه و تورم، فرهنگ مالیات، فرهنگ صادرات.

در فصل ششم «مطالبات مردمی و راهکارهای تحقق آن» همراه با نمودارهایی که فهم موضوع را آسان می­سازد مورد کنکاش قرارگرفته است. چرایی وجود تورم و راهکارهای حل آن، چگونگی افزایش حقوق و درآمدها و قدرت خرید کشور، راهکار افزایش قدرت پول ملی و 13 مورد از مطالبات عمومی مورد ارزیابی قرارگرفته که عبارت‌اند از:

1. تورّم مهار شود و اجناس ارزان گردد. عوامل تأثیرگذار برگرانی و ارزانی.

2. وقتی حقوق زیاد می‌شود، قیمت اجناس گران نشود.

3. سطح عمومی حقوق افزایش یابد.

4. قدرت خرید مردم و رفاه عمومی بهبود یابد.

5. قدرت ریال نسبت به ارزهای خارجی افزایش یابد.

6. اشتغال در کشور ایجاد و بیکاری مهار گردد.

7. شرایط ازدواج جوانان بیش‌ازپیش فراهم گردد.

8. امنیت عمومی تقویت گردد.

9. جلوی فساد اخلاقی و اعتیاد گرفته شود.

10. سود وام بانکی کاهش یابد.

11. قاچاق کالا به ایران مهار گردد.

12. کشور از وابستگی اقتصاد به فروش نفت خام رهایی یابد.

13.توطئه‌های اقتصادی و تحریم‌های غرب بی­اثر گردد.

فصل هفتم به موضوع «اقتصاد استراحتی» اختصاص‌یافته و با ذکر آمار و ارقام، وضعیت کار و تلاش ازجمله مقایسه تعطیلات، ساعات مفید کاری، بار تکفل و تنبلی اجتماعی در ایران با آمار دیگر کشورهای جهان مقایسه شده است.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: مقایسۀ تعطیلات رسمی در ایران و سایر کشورها، توجیهات رایج برای کم‌کاری، خستگی از کار، شمار حقوق‌بگیران از دولت، حراج بیت‌المال با بازنشستگی زودهنگام، سن بازنشستگی در ایران، کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی، بازنشستگی در کشورهای پیشرفته، جدول سن بازنشستگی در کشورهای پیشرفته، ساعات مفید کاری ایران، مقایسه کار مفید در ایران و کره جنوبی، یک و نیم‌سال کار در طول عمر، حقوق کارکنان دولت از جیب ملت، بار تکفل، ساعات مفید کاری خانواده، مافیای تنبلی اجتماعی فراگیر در کشور، زیان تعطیلات برای اقتصاد ایران، میزان تعطیلات مناسبتی در ایران و جهان، سیاست کاهش تعطیلات، تعطیلات طولانی نوروز، مقایسۀ تنبلی در ایران با جهان، تنبلی اجتماعی، تنبلی و انواع آن در جامعه، ویژگی‌های تنبلی فردی، ویژگی‌های تنبلی اجتماعی، نگاهی به عوامل ایجاد تنبلی اجتماعی، علت گریز از کار، ریشه تنبلی اجتماعی کجاست، دشمن درونی ایرانیان، اقتصاد استراحتی، اقتصاد ریاضتی، شعارهای سال کشور، مرحلۀ گذار اقتصادی.

فصل هشتم به موضوع «اسراف­ها» پرداخته و آمار حیرت­آوری ارائه می­نماید که بامطالعه آن می­توان پی برد متأسفانه ملت ایران یکی از مسرف­ترین ملت­ها است. اسرافی که یکی از موانع مهم پیشرفت کشورمان هست.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: مصرف و اشتغال، آیات و احادیث درباره اسراف، توطئه خارجی برای ترویج مصرف‌گرایی، مقایسه مصرف در ایران و جهان، اسراف مواد غذایی، اسراف در مصرف دارو، اسراف انرژی. آمارهایی از اسراف در ایران، رتبه ایران در مصرف لوازم‌آرایشی، خسارات تصادفات رانندگی، سه هزار پروژه نیمه‌کاره عمرانی.

فصل نهم به موضوع «ریشه­های پر­طرفدار فساد اقتصادی و راه­حل­ها» اختصاص دارد که به دوازده مورد از ریشه­ها اشاره می­کند. پرطرفداری این ریشه­ها باعث شده مردمی که خود خواستار ریشه‌کنی رانت­ها، مفاسد و قاچاق هستند، وقتی برای رفع آن اقدام می­شود خود با آن مخالفت می­کنند.

مباحث این فصل عبارت‌اند از:

الف- یارانه‌ای بودن قیمت سوخت

ب- چند نرخی بودن دلار

ج- یارانه‌ای بودن هر کالا و یا خدمتی

د – دولتی بودن تولیدات

هـ - وام‌های بانکی با سودی کمتر از میزان تورم

و – سود سپرده‌گذاری کمتر از میزان تورم

ز – کمک‌های کالایی دولت به افراد

ح – واگذاری پروژه‌های عمرانی خارج از مناقصه

ت – فروش اموال دولتی خارج از مزایده

ی – عدم شفافیت اطلاعات اداری

ک – کم‌کاری

ل- فساد در برگزاری انتخابات مجلس و مخارج زیاد نامزدها، نقش مردم در تغییر وضعیت از نگاه اسلام، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی».

در فصل دهم با عنوان «دیدگاه اسلام»، آیات و احادیث موردبررسی قرارگرفته است.

مباحث این فصل عبارت‌اند از: نقاط قوت، نقاط ضعف، نقش دین در پیشرفت جوامع، تنبلی، نقش شانس در موفقیت، آثار مخرب اعتقاد به شانس، انگیزه کار در اسلام، بالاترین تفریح، پاکیزه‏ترین کار، انتظار کمک از بیت‏المال، زینت دنیا، توقع شغل از دولت، مرز کار خوب و بد، خوب کار کردن، توقع از بودجه دولت، امام علی (علیه­السلام) و بودجه عمومی، کار و فقر، نتایج حاصل از فقر، نقش حجاب در پیشرفت.

فصل یازدهم به ذکر «اشعار، جملات قصار و ضرب‌المثل‌های ایرانی و خارجی» پرداخته است.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: اشعار فارسی، ضرب‌المثل‌های ایرانی، ضرب‌المثل‌های خارجی، جملات قصار، آموخته‌های برنده نوبل ادبی، آموخته‌ام که: فقیر واقعی کیست؟

فصل دوازدهم «علل پیشرفت و عقب‌ماندگی سایر ملل» را موردبررسی قرار داده است.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: نقش کار در پیشرفت ملل، تجربه سایر کشورها در پیشرفت، محورهای فرهنگی عامل پیشرفت سایر ملل، رابطۀ علم‌آموزی با ثروت طبیعی کشورها، چیزی که خودتان آن را ساخته‌اید، ویژگی‌های ژاپن و علل رشد اقتصادی آن و مقایسه با ایران، اقتصاد ژاپن، توسعه اقتصادی ژاپن و علل کلیدی آن، یـازده صـفت اصـلی ژاپـنی‌ها، ویژگی‌های مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی در ژاپن، رفت‌وآمد دانش‌آموزان مدارس ژاپن، تفاوت آموزش در ایران و ژاپن، 8 هزار دکتر آمریکایی پیش‌خدمت هستند، قدم‌های مهم برای موفقیت، پنج قدم مهم برای پیشرفت فوق‌العاده، افراد مشهوری که از شکست‌ نهراسیدند.

فصل سیزدهم به «بحران در غرب» و ریشه­های آن پرداخته است.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: بحران در نظام سرمایه‌داری، ریشه‌یابی بحران اقتصادی غرب، پیشی گرفتن خرج بر دخل، نظام‌های حزبی حاکم بر غرب، نظام سرمایه‌داری، نظام بانکداری در غرب، ریاضت اقتصادی، از هیچ، پول می‌آفرینند، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در کازینوها و فساد، درآمدها و بدهی‌های آمریکایی‌ها، 20 میلیون کودک آمریکایی در گرسنگی، سقوط فرانسه، مالیات در فرانسه، دهه پرتلاطم بحران.

فصل چهاردهم به «بررسی محیط بین‌الملل؛ فشارها و فرصت‌ها» پرداخته است.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: موضو‌عات فرهنگی مؤثر در وضعیت اقتصاد و اشتغال در ایران، تحریم و تخریب، تحریم‌های اقتصادی، فهرست تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران، خسارت ۱۷۵ میلیارد دلاری آمریکا از تحریم ایران، جاسوسی اقتصادی، رشوه، اعمال‌نفوذ سیاسی در سایر کشور‌ها، تبلیغ و تحریک ،همان‌طور که قبلاً تأکید شد، علاوه بر مصرف کالا‌های خارجی، اسراف زیادی، دامپینگ، تخریب فرهنگ کار و تولید در کشور، بازار مصرف در ایران، فرهنگ مصرف‌زدگی، توطئه فرهنگی، تأثیر مصرف کالا‌های خارجی در اقتصاد کشور، قاچاق، قاچاق مواد مخدر، تخریب بازار ایران در خارج، بازار خارجی برای کالا‌ها و خدمات ایران، فرش، پسته، آدامس، خدمات فنی و مهندسی، توطئه‌ها علیه جذب سرمایه‌ها، مصادیقی از توطئه‌‌های خارجی، مصادرۀ اموال ایران، ممانعت از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، صدور حکم جرائم کلان توسط دادگاه‌های فرمایشی، وام‌های توطئه آمیز، سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور، سرمایه‌های خارجی، اعطای وام و اعتبار برای کالا‌های مصرفی، نقش مهاجرت‌ها در اشتغال، مهاجرت‌های اتباع خارجی به ایران، مهاجرت‌های اتباع ایرانی به خارج، مهاجرت‌های صورت گرفته به خارج، مهاجرت‌های آینده، مهاجرین خائن، مهاجرت کارآفرینان، اشتغال و گردشگری، عزیمت گردشگران ایرانی به خارج، فشار‌های بین‌المللی.

فصل پانزدهم «استراتژی­ها» در ابعاد مختلف ترسیم گردیده است.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: نقاط ضعف و قوت بیکاری، نقاط ضعف ناشی از بیکاری، نقاط قوت ناشی از بیکاری، تهدیدات بیکاری، فرصت‌ها، مراحل تدوین استراتژی، اهداف فرهنگی اجتماعی در راستای حل معضل اشتغال، سیاست‌های فرهنگی اجتماعی، استراتژی‌ها، استراتژی کلی، استراتژی اصلاح فرهنگ عمومی، استراتژی اجتماعی واداری، استراتژی توسعه نیروی انسانی، استراتژی اجتماعی، استراتژی تأمین اجتماعی، استراتژی اصلاح ساختار اقتصاد، استراتژی جامع.

فصل شانزدهم نیز به «راهکارها» اختصاص‌یافته است.

فهرست مطالب این فصل عبارت‌اند از: ضعف‌های آموزشی، اهداف آموزشی، نیازهای آموزشی، آموزش بایگانی و آرشیو موضوعی، آموزش حسابداری، آموزش مکاتبات اداری و حقوق اساسی، ثبت شرکت‌ها، آموزش فیش‌برداری، راهکار آموزشی، اصلاح سیستم آموزشی، صفت‌های دانش‌آموختگان، پرورش نیروهای کارآفرین، شایسته‌سالاری یا امنیت شغلی، چگونگی انتصابات، شفاف‌سازی اقتصادی، عوارض قیمت‌های یارانه‌ای، شفاف‌سازی هزینه‌های آموزشی، فرهنگ‌سازی، نقطه عطف حرکت اصلاحی، پیشنهادهایی برای تحقیق.

درنهایت «پیشنهادهایی برای تحقیق»، «منابع تحقیق» و تصاویر نمونه­هایی از آثار مؤلف پایان‌بخش کتاب خواهد بود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام‌های تربیتی نیز همچون سایر بخش‌های جامعه، سبک‌های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان‌یافته نظارت و کنترل داده‌اند
No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

نتایج نشان می‌داد که بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد...
Powered by TayaCMS