مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
مطالعات امت و تمدن
فصلنامه جمهور
ویژهنامه فلسطین
فقه و حقوق ارتباطات
فرق و ادیان
تربیت تبلیغی
آرشیو فصلنامه تربیت تبلیغی
مقالات تربیت دینی
مطالعات معنوی
آرشیو دوفصلنامه مطالعات معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
سبک زندگی اسلامی
آرشیو فصلنامه سبک زندگی
مقالات سبک زندگی
گنجینه
گنجینه تربیت
معرفی کتاب های تربیتی
پرسش و پاسخ تربیت دینی
مطالب خواندنی
حکایتهای اخلاقی-تربیتی
مقالات مرتبط تربیتی
کودک و تربیت
کودک و مشاوره
گنجینه سبک زندگی
مقالات مرتبط با سبک زندگی اسلامی
اطلاع نگاشت
پرسش و پاسخ سبک زندگی
معرفی کتاب سبک زندگی
گنجینه عرفان و معنویت
معرفی کتاب جنبش های نوپدید
توصیه های معنوی
پرسش و پاسخ معنویتهای نوپدید
مقالات مرتبط عرفان و معنویت
حکایات عرفانی
آیات و روایات مرتبط
اخبار
کلیپ
همایشها
جستجو
- توصیه به معرفت نفس در کلمات امیرالمؤمنین (ع)
خانه
موضوعات
مطالعات معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
توصیه به معرفت نفس در کلمات امیرالمؤمنین (ع)
توصیه به معرفت نفس در کلمات امیرالمؤمنین (ع)
2
بزرگترین نادانی، نادانی آدمی است بهنفس خود.
6 مرداد 1395, 19:43
توصیه به معرفت نفس در کلمات امیرالمؤمنین (ع)
توصیه به معرفت نفس در کلمات امیرالمؤمنین (ع)
العارفُ من عرف نفسه فأعتقها و نزّهها عن کلّ ما یبعّدها و یوبقها؛ عارف کسی است که نفس خود را بشناسد و آن را آزاد گرداند و از هرچه بپیراید که موجب دوری و هلاکت وی میشود.
مرحوم علامه در توضیح میفرمایند: یعنی آن را از اسارت هوا و بندگی شهوات آزاد کند.
اعظم الجهل جهل الانسان أمر نفسه؛ بزرگترین نادانی، نادانی آدمی است بهنفس خود.
اعظم الحکمة معرفة الانسان نفسه و وقوفه علی قدره؛ برترین شاخة حکمت، معرفت انسان است بهنفس خود و آگاهی او از جایگاه و حد خود، یا ایستادن در جایگاه خود.
أکثر النّاس معرفة لنفسه أخوفهم لرّبه؛ بهرهمندترین مردم از معرفت نفس، ترساترین ایشان نسبت به خداوند هستند.
مرحوم علامه در توضیح میفرماید: زیرا که اینان آگاهترین بهخدا و عارفترین بر اویند و خداوند سبحان فرموده است: «انّما یخشی الله من عباده العلماء».
أفضل العقل معرفة المرء بنفسه فمن عرف نفسه عقل و من جهلها ضلّ؛ برترین حدّ عقل، آگاهی انسان بهنفس خویش است، هرکه نفس خود را شناخت، عقل ورزیده است و هرکه بر نفس خود نادان بود، گمراه شد.
عجبت لمن ینشد ضالّته و قد اضلّ نفسه و لا یطلبها؛ در تعجبم از کسیکه (هرگاه چیزی را گم کند) بهدنبال گمشده خود جستوجو میکند و حال آنکه نفس خود را گم کرده است اما در طلب آن برنمیآید.
عجبت لمن یجهل نفسه کیف یعرف ربّه؛ در عجبم که آنکس که خود را نمیشناسد چگونه خدایش را میشناسد.
غایة المعرفة أن یعرف المرء نفسه؛ کمال مطلوب در معرفت این است که شخص نفس خود را بشناسد.
کیف یعرف غیره من یجهل نفسه؛ کسیکه بر نفس خود آگاهی ندارد چگونه بر امر دیگران آگاه است.
کفی بالمرء معرفة أن یعرف نفسه، و کفی بالمرء جهلا أن یجهل نفسه؛ نهایت معرفت آدمی آن است که بر نفس خود عارف باشد و نهایت جهل او نیز این است که بر نفس خود جاهل باشد.
من عرف نفسه تجرّد؛ هرکس که نفس خود را شناسد مجرّد شده است.
حضرت علامه فرمودهاند: یعنی مجرّد و جدای از علایق دنیایی شده است یا از مردم مجرّد میشود به اینکه از آنها دوری میگزیند و یا اینکه از همه چیز جدا و دور میشود از طریق اخلاص و یگانگی با خدا.
من عرف نفسه جاهدها و من جهل نفسها، أهملها؛ هرکه نفس خود را بشناسد به مجاهدة با آن برمیخیزد و هرکس نفس خود را نشناسد آن را وامیگذارد.
یعنی آنکس که نفس را بشناسد در راه دوری آن از اضداد و خواهشهای پست و حفظ نورانیت آن تلاش میکند و آن کس که اینکار را نمیکند حقیقت نفس را نشناخته است.
من عرف نفسه جلّ أمره؛ هرکس نفس خود را بشناسد، امر او با عظمت شود.
من عرف نفسه کان لغیره أعرف و من جهل نفسه کان بغیره أجهل؛ هرکس نفس خود را بشناسد به دیگران آگاهتر خواهد بود و هرکس نفس خود را نشناسد به دیگران جاهلتر خواهد بود.
من عرف نفسه فقد انتهی الی غایة کلّ معرفة و علم؛ هرکس نفس خود را بشناسد به مقصود نهایی کلیه علوم و دانشها دست یافته است.
من لم یعرف نفسه بعد عن سبیل النّجاة و خبط فی الضّلال و الجهلات؛ هرکس نفس خود را نشناسد از راه رستگاری به دور افتاده است و در ورطهی گمراهی و نادانی فرو رفته است.
معرفة النّفس أنفع المعارف؛ شناخت نفس مفیدترین آگاهیها است.
نال الفوز الأکبر من ظفر بمعرفة النّفس؛ هرکس به معرفت نفس موفق شود به رستگاری برتر دست یازیده است.
لاتجهل نفسک فانّ الجاهل معرفة النفس جاهل بکلّ شیء؛ جاهل بر حقیقت نفس خود مباش؛ زیرا هرکس نسبت به معرفت نفس خود نادان باشد نسبت به تمامی اشیاء جاهل است.
منبع: آیتالحق
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
توصیه های معنوی
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
صفات و ویژگیهای تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم
13 فروردین 1404, 12:1
حقیقت عرفان و نتیجه سلوک: رؤیت ذل عبودیت
13 فروردین 1404, 12:1
تأملی معناشناسانه بر «پلورالیسم معنوی» با نظر به آرای کریشنامورتی
13 فروردین 1404, 12:1
سنت حسنة «اعتكاف» از منظر قرآن و روایات
13 فروردین 1404, 12:1
سومین نشست از سری نشستهای ماهواره و تربیت برگزار شد
13 فروردین 1404, 12:1
جدیدترین ها در این موضوع
جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا
اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حقتعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حقتعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي ميماند؛ همانگونه که روح امور بدن را تدبير ميكند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مينمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگيهاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) ميشود.
5 تیر 1398, 16:29
حقيقت متعالي و تعينات آن
حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كردهاند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نميپذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بيتعين در دام تعين ميشود.
5 تیر 1398, 15:56
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا
عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالیتر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا میشود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمیشود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول مییابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی میشود، حال آنکه میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسانشناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
5 تیر 1398, 14:41
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم
قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را بهسوی کمال سوق میدهد؛ پس باید بر طبق این فرمانها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش میتوان اصلیترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علیرغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...
7 فروردین 1398, 20:21
نگاهی اجمالی به اهمیت و دلالتهای هوش معنوی
7 فروردین 1398, 19:3
پر بازدیدترین ها
رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث
این پژوهش نشان میدهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
12 مهر 1396, 19:48
آسیبها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام
مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوتها و تنوعهای میان انسانها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان میکند...
1 آبان 1396, 18:23
سنت حسنة «اعتكاف» از منظر قرآن و روایات
15 شهریور 1397, 15:29
انسان از منظر کریشنا مورتی
کریشنامورتی در جایجای گفتههای خویش به موضوع دانستگی اشاره میکند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
9 دی 1394, 23:23
حقیقت یوگا
در این مقاله با تکیه بر اصلیترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
25 آبان 1394, 2:4
Powered by
TayaCMS