توصيه‌ى یازده‌گانه از آیت‌الله عبدالكريم حق‌شناس

توصيه‌ى یازده‌گانه از آیت‌الله عبدالكريم حق‌شناس

بيانات اخلاقى - معنوی آيت‌الله حق‌شناس در جان آدمى اثر فراوانى مى‌گذاشت و شنونده را در مسير اخلاق و معنويت حركت مى‌داد. مطالب ايشان مبتنى بر آيات و روايات بوده و به‌مناسبت از اشعار و حكايات نیز استفاده مى‌كردند. مهم‌ترين مطالبى كه ايشان بارها برای رسیدن به درجات عالی معنوی توصيه مى‌كردند، چنين است:

  1. خواندن نماز شب:

«اولین مرحله از سفر الى‌الله سحرخيزى است. آب حيات درون تاريكى شب به‌دست مى‌آيد. شيطان سعى فراوانى دارد كه ما را از سحرخيزى باز دارد. امام حسن عسكرى (ع) مى‌فرمايد: سفر الى‌الله جز به احياى شب طى نمى‌شود». روزى فرمودند: فرش‌هاى خانه من شاهد اشك‌ها و نماز شب من بوده است. من از اعضا و جوارح خود شرمنده‌ام كه اين همه به آنها زحمت دادم.

  1. حضور در درس اخلاق:

حضور در درس اخلاق را نياز همگان مى‌دانستند. خواندن كتاب «جامع السعادات» را بسيار توصيه كرده و درس مى‌داند. جوانان را به حضور در جلسه موعظه و اخلاق توصيه کرده و مى‌فرموند: «در جلسات موعظه ملائكه حضور دارند و بدها را به ميمنت حضور خوب‌ها مى‌بخشند. خودبينى و بزرگ‌بينى و تكبر را از ما مى‌گيرند و عزت و سربلندى به ما عطا مى‌كنند». علاوه بر استاد اخلاق، داشتن يك رفيق خوب و هشيار را شرط راه مى‌دانستند. خودشان نيز در دوران طلبگى دوستان مناسبى را برمى‌گزيدند كه از آنها مى‌توان به آيت‌الله حاج شيخ على مشكينى اشاره كرد.

  1. ترك غيبت:

ايشان بارها به ترك غيبت توصيه مى‌كرد و آن را گناه اول عالم به‌حساب مى‌آورند. ايشان نكات دقيق مسئله غيبت را به مردم ياد مى‌داد و آنان را از انجام آن برحذر مى‌داشت. در اصل بر حفظ زبان اصرار فراوانى داشتند. به جوانان مى‌فرمود: مواظب زبانتان باشيد تا خدا حاجتتان را برآورده کند.

  1. نماز اول وقت:

اولين توصيه به كسى كه خدمت ايشان مى‌رسيد این بود که به نماز اول وقت توجه کن. به دانش‌آموزان مى‌فرموند: اگر نمازت را اول وقت بخوانید، قبولى تو را در امتحانات تضمين مى‌كنم.

  1. اهتمام به زيارت عاشورا:

براى برآورده‌شدن خواسته‌ها، خواندن زيارت عاشورا را ـ با دستور خاصى ـ توصيه مى‌كرد و آن را بسيار مجرب مى‌دانستند. دستور چگونگى زيارت عاشوراى ايشان از حضرت آيت‌الله العظمى بروجردى بود. در اين شيوه ابتدا يكصد مرتبه تكبير و سپس يك‌بار سلام و لعن زيارت خوانده شود، سپس زيارت عاشورا را آغاز و تا اول لعن قرائت كنید. در اينجا برخيزید، دو ركعت نماز به حضرت ابا عبدالله هديه كنید و پس از نماز، صد مرتبه تكبير بگويید و دوباره متن زيارت عاشورا را بخوانید. آنگاه لعن و سلام را صد مرتبه تكرار و زيارت را تمام كنید و بعد دو ركعت نماز زيارت بخوانید. اين عمل را بايد چهل روز به‌طور مستمر به‌جا آورد. ايشان مسائل بسيار مهم را با اين شيوه حل مى‌فرمود.

  1. برپايى روضه:

از ديگر توصيه‌هاى ايشان برپايى روضه به‌ويژه روزه حضرت على اصغر (ع) بود.

  1. تدبر در قرآن:

ايشان توصيه فراوانى به تدبر در قرآن مى‌كردند و فرمايش پيامبر (ص) را كه مى‌فرمايند: «افضل اعمال امتى قراءة القرآن مع التدبر» گوشزد مى‌كرد. از منظر ايشان مطالعه تفسير از مصاديق تدبر است.

  1. توجه به هدايت:

از توجهات فراوان ايشان مسئله هدايت بود. ایشان تمام همت خويش را در مسير هدايت گمراهان به صراط مستقيم قرار داده بود.

  1. تشويق به درس خواندن:

ايشان در تمام مدت جنگ، وظيفه تبليغ و وعظ را ترك نكردند و مباحثه و تدريس ایشان همچنان برقرار بود. از توصيه‌هایشان به طلاب، تشويق به درس‌خواندن و اتلاف‌نكردن وقت بود.

  1. رعايت حال خانواده:

ايشان به رعايت حال خانواده و پدر و مادر اصرار داشت. يكى از مداحان تهران مى‌گويد: «ايام محرم شب‌ها دير به منزل مى‌آمدم، خانواده ناراحت مى‌شدند، بحث ميان ما رخ داد و من از خانواده ناراحت شدم. صبح به مدرسه امين‌الدوله رفتم. ميرزاى حق‌شناس با طلبه‌ها صحبت مى‌كرد. من هم گوشه‌اى نشستم. حضرت آقاى حق‌شناس به طلبه‌ها مى‌گفت بايد مراعات خانواده را كرد، حتى اگر شب‌ها دير منزل آمديد و خانواده با شما بحث كرد، شما نبايد چيزى بگوييد. من هم مطلب را گرفتم و از عمل خود پشيمان شدم».

  1. توجه به امام زمان(عج):

ايشان به توجه به امام زمان (عج) بسيار توصيه مى‌كرد. يكى از طلاب از ايشان خواسته بود مطلبى در اين رابطه بگويد. فرموده بود: من چه بگويم وقتى تمام رگ‌هاى بدنم يا صاحب الزمان مى‌گويد.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
حقیقت یوگا

حقیقت یوگا

در این مقاله با تکیه بر اصلی‌ترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
Powered by TayaCMS