نگرش سالک إلی الله به نماز اول وقت

نگرش سالک إلی الله به نماز اول وقت

نماز اول وقت از نکات بسیار مهمی است که باید همیشه نصب العین سالکین إلی الله قرار گیرد. همة کارهای سالک برای خدا، مقدّم عشق و محبت به حضرت حقّ جلّ و علا است؛ سالک باید همیشه عطش مناجات، ذکر و توجّه تفصیلی به خداوند را در قلب خود داشته باشد. سالک همواره در انتظار وقت نماز است و برای آن ساعت شماری می‌کند و اگر چنین باشد، هیچ‌گاه از بجا آوردن نماز در اوّل وقت آن غفلت نمی‌ورزد و آن را با هیچ‌چیز دیگری عوض نمی‌نماید؛ مگر در امری مثل قضای حاجت مؤمن که خود شارع مقدّس آن را بر نماز مقدّم داشته است.

مرحوم علامه مجلسی در بحار الأنوار، باب الحثّ علی المحافظة علی الصلوات و أدائها فی أوقاتها و ذمّ إضاعتها و الاستهانة بها، روایات بسیاری را درباره سفارش به أدای نماز در اوّل وقت نقل نموده است. در صفحه 6 از کتاب حریز از زراره از امام باقر علیه‌السلام روایت می‌کند که: اعلم ان اوّل الوقت ابدا افضل فتعجل الخیر ابدا ما استطعت و احب الاعمال الی الله تعالی ما دام علیه العبد و ان قل؛ سپس مواردی که در شرع بر أدای نماز در اوّل وقت مقدّم شمرده شده، قضای حاجت مؤمن بر می‌شمارد و می‌فرماید: الرابع و العشرون: التأخیر لقضاء حاجة المؤمن و لاشک أنّه أعظم من النافلة، فلا یبعد استحباب تأخیر الفریضة أیضا کما قبل[1].

منبع: برگرفته از نور مجرد

پی‌نوشت:

[1] بحار الأنوار، ج 80، ص 8 و 9.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
Powered by TayaCMS