معرفی کتاب دریای ایمان

معرفی کتاب دریای ایمان

نویسنده کتاب دریای ایمان دان کیوپیت و مترجم آن حسن کامشاد است که توسط انتشارات طرح نو منتشر شده است.

فرایند تدریجی دنیاگرایی، نفوذ علم، تأثیر نقد دینی و تاریخی،‌گرایش هرچه بیشتر به جهان بینی انسان مدار، برخورد با ادیان دیگر از جمله مفاهیمی است که‌ کیوپیت با آنها جهان زیست خاص خود را بنا می‌نهد.

کیوپیت از نواندیشان بنام و بسیار پرکار جهان مسیحی است؛ او هم کشیش است و هم مدرس فلسفه دینی در دانشگاه، و در کتاب خود برداشتی نو از دین ارائه مي‌دهد. برداشتی که کاملا این جهانی و امروزی است. او بر این باور است که برای بنا نهادن ایمانی منطبق با باورهای دنیاگرایانه باید از تمام جهان بینی سنتی دست کشید.

و نظامی نو بنا نهاد؛ نظامی تازه بنیاد که در آن، فرایند دنیاگرایی، نفوذ علم، تأثیر نفوذ نقد دینی و تاریخی و گرایش هر چه بیشتر به جهان بینی انسان مدارانه تقویت شده باشد.

او در جای جای کتاب به عینیت و واقع‌گرایی دینی انتقاد کرده، نشان مي‌دهد که دین در حقیقت، بیشتر عملی است تا نظری. و برای اینکه گزاره‌های خود را ثابت کند، به توضیح روش تاریخی نفوذ علم در جهان غرب می‌پردازد و از اثر ویرانگر دانش نو بر جهان بینی دینی و ارزش‌های سنتی سخن می‌راند.

کیوپیت در کتاب خود در پی آن است تا نشان دهد که چگونه با وجود رشد دانش جدید، اعتقادات جزمی دیگر حاصلی ندارد و تفکر انتقادی عصر روشنگری، سرآغاز شالوده شکنی آن بوده است.

او می‌گوید: علوم طبیعی نمایان‌ترین دستاورد این مشرب جدید دانش است و روح انعقاد، دستمایه آن است؛ لذا به همین سان می‌توان در تاریخ و علوم انسانی دیگر و نیز در باور دینی هم از آن استفاده کرد.

(نکته جالب توجهی‌که‌کیوپیت به آن اشاره می‌کند این است که تحول دینی، اجتناب ناپذیر است، چون چه بخواهیم و چه نخواهیم، با تغییر محیط فرهنگی، مفاهیم دینی هم تغییر می‌کند و پیامد این‌گونه تغییرهای اجباری و غیرارادی معمولاً تنزل دین به خرافه است.)

او از نظامی سخن می‌گوید که قرار است ماوراء طبیعت و متافیزیک با انسان امروز خداحافظی کنند و جهانی نو عاری از سنت بنا نهاده شود.

کیوپیت را در کتاب خود به بررسی دو گزاره‌ می‌پردازد:

  1. اخلاقیات؛ پس از داروین و نیچه و فروید ما هر روز بیشتر به ریشه‌های زیست شناختی طبیعت انسان پی برده‌ایم و اینک به سهولت می‌توان تشخیص داد که بخش زیادی از معنویت و روحانیت سابق ما غالباً خام، ستم‌آمیز، بیشتر بازدارنده، ‌سرشار از تمایلات نامطلوب و در آخر، اسطوره‌هایی بیش نبوده‌اند.
  2. اصول دین: یا همان ماوراء طبیعه و آخرین پناهگاه و ضامن بقای کلیسا. در این هندسه نیز باید همه‌ی عقاید را فرو ریخت و نظمی نو برانداخت. نقد این کتاب را می‌توانید در مجله معرفت، سال سوم، شماره چهارم، تابستان 1385، 129ـ109 ‌آمده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

در این مقاله اصول و مبانی معنای زندگی از دیدگاه قرآن با تکیه بر آراء تفسیری آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌گیرد.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسأله نوشتار حاضر سلوک معنوی در عرصه‌های گوناگون و نقش بی‌بدیل و بی‌عدیل آن در پیشرفت همه جانبه است که مبتنی بر فرضیه معنویت اسلامی کلید کمال و عنصر کارآمد در همه عرصه‌های حیات طیبه قوام یافته است.
No image

بررسی ماهیت و سرچشمه عرفان صوفیانه

تصوف ازجمله پدیده‌هایی است که از سده دوم هجری قمری در عالم اسلام ظهور کرد. درباره ماهیت و سرچشمه تصوف، آرای گوناگونی وجود دارد. این آرا بیانگر این حقیقت است که هرکس از منظری به این جریان نگریسته و دورنمای دلپذیری از آن ترسیم کرده است که با تصوف کنونی فرسنگ‌ها فاصله دارد. تصوف اگرچه در دامن فرهنگ اسلام زاده شده؛ اما از سویی از گرایش‌های معنوی خارج از عالم اسلام اثر پذیرفته و از ‌دیگر سوی، با تکیه بر ذوق و استحسان و بدون بهره‌گیری از مبانی دینی، آداب و رسومی را پایه‌گذاری کرده که دست‌کم برخی از آنها با کتاب و سنت قطعی انطباق ندارد. ضمن آنکه از مشارب عرفانی دیگر ادیان و مکاتب نیز اثر پذیرفته است.
Powered by TayaCMS