آداب قرائت قرآن

آداب قرائت قرآن

 قال الصادق (علیه السلام): من قرأ القرآنَ و لم‌یخضع للَّه و لم‌یرقّ قلبُه و لم‌ینشئ حزناً و وجلاً فی سرّه، فقد استهان بِعِظَمِ شأن اللَّه تعالی و خَسِر خُسراناً مبیناً. فقارِئُ القرآن یحتاج الی ثلاثة اشیاء: قلب خاشع و بدن فارغ و موضع خالٍ؛ فاذا خَشَع للَّه قلبُه فَرّ منه الشیطانُ الرجیمُ. قال اللَّه تعالی: فاذا قَرأتَ القرآنَ فاستعذ باللَّه من الشیطانِ الرجیم؛ و اذا تَفَرَّغ نفسُه من الاسباب تَجَرَّد قلبُه للقراءة فلایعترضه عارض فیحرمه برکة نور القرآن و فوائده و اذا اتّخذ مجلساً خالیاً و اعتزل عن الخلق بعد ان اتی بالخصلتین [الاولیین]: خضوع القلب و فراغ البدن، استأنس روحُه و سرُّه باللَّه - عزّوجلّ – و وجد حلاوَةَ مُخاطَبات اللَّه تعالی عِبادَه الصّالحین و عَلِم لُطفَه بهم و مقام اختصاصه لهم بفنون کراماته و بدائع اشاراته. فاذا شرب کأساً من هذا المشرب لایختار علی ذلک الحال حالاً و علی ذلک الوقت وقتاً، بل یؤثره علی کلّ طاعة و عبادة، لانّ فیه المناجاة مع الرّبّ بلاواسطة. فانظر کیف تَقرأ کتابَ ربّک و منشورَ وِلایتک و کیف تُجیب اوامِرَه و [تجتنب] نواهِیَه و کیف تَمتَثِلُ حدودَه فانّه کتاب عزیز لایأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه تنزیل من حکیم حمید. فَرتّله ترتیلاً، و قِف عند وعده و وعیده و تَفَکّر فی امثاله و مواعظه و احذَر اَن تقع من اقامتک حروفَه فی اضاعة حدوده.

 امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که قرآن‌خواندن او با خضوع همراه نباشد و قلبش را رقّت فرانگیرد و در سینه‌اش حزن و ترس وارد نشود، عظمت خدای متعالی را ناچیز شمرده و به خسرانی آشکار دچار شده است؛ پس قاری قرآن به سه چیز نیازمند است:‌

  1. قلبی خاشع؛
  2. بدنی فارغ از تعلّقات دنیوی؛
  3. جایی خالی.

پس چون قلبش در برابر خدای تعالی خاشع شود، شیطان رجیم از او خواهد گریخت. خداوند تعالی می‌فرماید: پس چون قرآن می‌خوانی، از شیطان رانده‌شده به خداوند پناه جوی. پس هنگامی‌که قاری قرآن، نفس خویش را فارغ سازد، قلبش برای قرائت قرآن فارغ یابد و در این هنگام چیزی نمی‌تواند او را از برکت و فواید قرآن محروم کند و پس از خضوع قلب و فراغ بدن اگر کنج خلوت اختیار کند و از خلق دوری جوید، در این هنگام روح و باطنش با خدای عزّوجلّ انس می‌گیرید و شیرینی سخنان خداوند تعالی با بندگان صالحش را درمی‌یابد و مقامی را که به فنون کرامات و بدایع اشاراتش به آن‌ها اختصاص داده، در خواهد یافت. پس هنگامی‌که پیمانه‌ای از این شراب بنوشد، دیگر هیچ حالی و هیچ وقتی را بر آن ترجیح ندهد؛ بلکه آن را بر هر طاعت و عبادتی رجحان می‌دهد؛ زیرا در این مقام، بدون واسطه با پروردگار خویش راز و نیاز می‌کند؛ پس [با این همه فضائل] ای قاری کتاب خدا! بنگر که چگونه کتاب پروردگار و عهد ولایتت را می‌خوانی و چگونه بر اوامر او گردن می‌نهی و از نواهی‌اش اجتناب می‌ورزی و چگونه حدودش را پاس می‌داری؛ چرا که قرآن کتابی عزیز و نفوذناپذیر است که باطل هرگز به آن راه ندارد و از سوی [خدای] حکیم حمید نازل‌ شده است؛ پس آن را به‌ترتیل بخوان و در وعده پاداش و وعید کیفرش توقف [و درنگ] کن و در اَمثال و مواعظش بیندیش و بپرهیز از اینکه حروفش را ادا نمایی [اما] حدودش را ضایع کنی.

برگرفته از مصباح الشریعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
نگاهی به دغدغه‌ی معنویت‌گرایی در سینمای غرب

نگاهی به دغدغه‌ی معنویت‌گرایی در سینمای غرب

قصه‌گویی در فیلم‌ها، الهام‌گرفته از قصه‌های بزرگان دینی و کتب آسمانی است. همان‌گونه که در کتب آسمانی از زبانی هنرمندانه و پرداختی داستان‌گونه برای بیان مفاهیم معنوی به مخاطبان استفاده شده است؛ برخی از نظریه‌پردازان نیز معتقدند امروزه ...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
Powered by TayaCMS