محبت به کودک در اسلام و فرد یهودی

محبت به کودک در اسلام و فرد یهودی

لیث بن سعد می‌گوید: روزی پیامبر علی واله نماز جماعت می‌خواند و به او اقتدا کرده بودند، حسین (ع) که کودک بود، در همان نزدیکی‌ها بود، وقتی که رسول خدا به سجده می‌رفت، حسين (ع) به پشت پیامبر سوار می‌شد و پاهایش را حرکت می‌داد و می‌گفت: حل حل (که شتر را با تکرار این واژه می‌رانند) هنگامی که رسول خدا می‌خواست، سر از سجده بردارد، حسین(ع) را می‌گرفت و آرام به زمین می‌گذاشت و بلند می‌شد، و وقتی که به سجده می رفت، باز حسین می‌آمد و بر پشت رسول خدا را سوار می‌شد و پاهایش را حرکت می‌داد و می‌گفت: حل حل.

این موضوع تا آخر نماز تکرار شد، یک نفر یهودی این منظره را می‌دید، به‌عنوان اعتراض، نزد رسول خدا آمد و گفت: «ای محمد! شما با کودکان به گونه‌ای رفتار می‌کنید، که ما این گونه رفتار نمی‌کنیم. پیامبر فرمود: «اگر شما به خدا و رسولش ایمان داشته باشید به کودکان، مهربانی می‌کنید و با مهر و نوازش به آنها رفتار می نمایید. فرد یهودی از این دستور مهرانگیز تربیتی اسلام و بلند نظری پیامبر، مجذوب اسلام شد و هماندم قبول اسلام کرد و به صف مسلمین پیوست.

داستان‌هایی از بقیع، ص ۵۰.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS