فضیلت و خواص سوره محمد (ص)

فضیلت و خواص سوره محمد (ص)

سوره محمد و نام‌های دیگرش «القتال، الذین کفروا»[1] چهل و هفتمین سوره قرآن است که مدنی و 38 آیه دارد. در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس سوره محمد را قرائت نماید هنگام خروج از قبر به هر سو رو می‌کند، چهره پیامبر خدا را می‌بیند و بر خداست که از نهرهای بهشتی به او بنوشاند[2]. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرموده‌اند: در سوره محمد نشانه‌ای درباره ما و نشانه‌ای درباره بنی‌امیه وجود دارد[3]. امام حسن علیه‌السلام نیز برای ارزیابی و مقایسه اهل‌بیت علیهم‌السلام و بنی‌امیه، پیروان خود را به قرائت سوره محمد تشویق فرمودند[4].

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر کس سوره محمد را قرائت کند تا ابد دچار شک و تردید نخواهد شد و در دینش شک نمی‌کند و خداوند او را به فقر مبتلا نمی‌کند و از هیچ حاکم و سلطانی نمی‌ترسد و همواره از شک و کفر محفوظ و در امان خواهد بود تا زمان مرگ، هنگامی‌که قاری سوره محمد، از دنیا رفت خداوند هزار فرشته را مأمور می‌کند تا در قبرش نماز بگذارند و ثواب نماز ایشان برای اوست و او را تا رسیدن به جایگاه امن نزد خداوند همراهی می‌کنند و همواره در امان خداوند و امان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله وسلم خواهد بود[5].

آثار و برکات سوره محمد

در امان بودن از شر جن

امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: هر کس سوره محمد را بنویسد و بر گردن آویزد شرّ جنیان از او دفع می‌شود و در خواب‌وبیداری در امنیت است و اگر هنگام خواب این نوشته را بالای سرخود بگذارند از هر خطر ناگهانی به اذن خدا حفظ می‌شود[6].  

در امان بودن از ترس و خطرات

سید بن طاووس از قول امام صادق علیه‌السلام نقل کرده است: اگر سوره محمد را بنویسند و هنگام جنگ و نزاع به همراه او دارند از خوف و خطر ناشی از ان در امان می‌مانند و درهای خوبی‌ها برایشان گشوده می‌شود و اگر نوشته سوره محمد را بشویند و از آب حاصل از آن بنوشند برای آرام شدن ترس و اضطراب مفید است...[7].

منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی، درمان با قرآن، محمدرضا کریمی».

پی‌نوشت‌ها:

[1] درمان با قرآن، ص 97.

[2] مجمع‌البیان، ج 9، ص 159.

[3] بحارالانوار، ج 23، ص 384.

[4] شرح الاخبار، ج 2، ص 484.

[5] ثواب الاعمال، ص 114.

[6] تفسیرالبرهان، ج 5، ص 53.

[7] الامان من أخطار الاسفار و الازمان، ص 89.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
Powered by TayaCMS