حکم شُرَیح

حکم شُرَیح

گویند امیرالمؤمنین علی، خداوند از او راضی باد، در زمان  خلافت خود، زرهِ گم‌شدة خو را در دست یک یهودی دید، آن را پس گرفت.

یهودی گفت: زرهِ من است.

امیرالمؤمنین علی، خداوند از او راضی باد، گفت: زره من است.

گفتند نزد قاضی برویم در آن زمان شریح،[1] قاضی بود، به نیابت‌ امیرالمؤمنین علی. یهودی با امیرالمؤمنین علی، به درِ خانة شریح آمدند. امیرالمؤمنین علی، رضی الله عنه، به شریح گفت برای قضاوت  آمده‌ام.

شریح در مجلس حکم نشست و زیاد به علی توجه نکرد و امیرالمؤمنین علی، دعوی کرد که این زره  من است که در دست این یهودی است.

یهودی  گفت: مال من است.

شریح شاهد خواست.

گفت: مقداد اَسوَد[2] و حسن گواهی می‌دهند.

شریح گفت: گواهی مقداد می‌شنوم و گواهی حسن، خداوند از او راضی باد، را رد کرد  و گفت: این پسر توست؛ گواهی او برای تو قبول نیست.

امیرالمؤمنین از مجلس حکم برخاست.

وقتی یهودی  آن درستیِ قضاوت شریح را که به حکم امیرالمومنین، قاضی شده بود دید که به هیچ گناهی آلوده نشدند، همان‌جا  ایمان آورد و زره را به امیرالمؤمنین داد.

برگرفته از جوامع الحکایات

 

 

 

 

[1]. شَرَیح [متوفای 78 ق در کوفه] سِمَت قضا را از دوران عمر می‌داشت و تا زمان عبدالملک مروان قاضی بود. در دوران حضرت امیر هم، به نیابت از طرف ایشان، سِمَت قضا داشت.

[2]. مقداد [متوفای 33 ق]، یکی از هفت نفری است که نخستین بار اظهار اسلام کردند. مقداد اَسوَد و سلمان فارسی و عمار یاسر و ابوذر غفاری چهار تن هستند که به شیعة علی(ع) معروف شده‌اند و در دوستی و ولایت آن حضرت ثابت‌قدم ماندند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سر مقاله

سر مقاله

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين‌پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي‌كند و به شيوه‌اي غيرتحويل‌گرايانه به بررسي پديده‌هاي ديني مي‌پردازد.
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش جوانان به عضویت در عرفان‌های نوظهور بوده و درصدد است تا برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با این گرایش را توضیح دهد.
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.

پر بازدیدترین ها

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

این مقاله سعی دارد با نگاهی به روند ورود عرفان‌های نوظهور به کشور، برخی زمینه‌هایی را که باعث ورود و گسترش آنها شده است مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مقاله حاضر در نظر دارد تا با بررسی رسانه و جنبش‌های نوین دینی به مثابه دو مورد از محصولات و پیامدهای مدرنیته، رابطه آنها را با یکدیگر و با مدرنیته بررسی کند تا پیوند علی و معلولی میان مدرنیته با رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی و هم‌سنخی رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی دیگر آشکار شود...
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.
شبه‌جنبش‌های معنوی

شبه‌جنبش‌های معنوی

جنبش‌هایی را که با حمایت‌های سرمایه‌ای سازمانی و رسانه‌ای سرمایه‌داران و قدرتمندان جهانی فعال می‌شوند و چهره‌ای جهانی پیدا می‌کنند، بهتر است شبه‌جنبش نامیده شوند. شبه‌جنبش‌ها مکمل دیکتاتوری نقاب‌دار هستند...
Powered by TayaCMS