آداب مشی و مسافرت

آداب مشی و مسافرت

قال الصّادق(ع)

ان کنت عاقلاً فقدّم العزیمة الصّحیحة و النّیّة الصّادقة فی حین قصدک الی ایّ مکان اردت، و انه النّفس عن التّخطّی الی محذور، و کن متفکّراً فی مشیک و معتبراً بعجائب صنع اللَّه تعالی اینما بلغت، و لاتکن مستهزئاً و لا متبختراً فی مشیک. [قال تعالی: و لا تمش فی الارض مرحاً و غصّ بصرک عمّا لایلیق بالدّین، و اذکر اللَّه کثیراً فانّه قد جاء فی الخبر: انّ المواضع الّتی یذکر اللَّه فیها و علیها، تشهد بذلک عند اللَّه یوم القیامة و تستغفر لهم الی ان یدخلهم اللَّه الجنّة. و لاتکثر الکلام مع النّاس فی الطّریق فانّ فیه سوء الادب و اکثر الطّرق مراصد الشّیطان و متجره فلاتأمن کیده. واجعل ذهابک و مجیئک فی طاعة اللَّه والسّعی فی رضاه؛ فانّ حرکاتک کلّها مکتوبة فی صحیفتک. قال اللَّه تعالی: یوم تشهد علیهم السنتهم و ایدیهم وارجلهم بما کانوا یکسبون و قال تعالی: و کلّ انسان الزمناه طائره فی عنقه.

 امام صادق(ع) فرمود: اگر عاقل و خردمند هستی، هنگام رفتن به جایی، با عزمی استوار و نیّتی صادق گام بردار، زیرا نفس همواره در خطر غلتیدن به حرام است. و در حال راه‌رفتن، تفکر کن و از عجایب آفرینش عبرت گیر و آنها را سِخریّه مپندار و با تکبّر راه مرو. خدای تعالی می‌فرماید: «و در روی زمین با نخوت گام برمدار». و چشمت را از آنچه با دین سازگاری ندارد، فرو بند و خدا را بسیار یاد کن؛ زیرا در خبر آمده است: مواضعی که خدای تعالی در آن یاد شود، روز قیامت بر این عمل بنده شهادت می‌دهند و پیوسته برای ذاکر طلب مغفرت می‌کنند تا خداوند او را به بهشت داخل کند. در گذرگاه‌ها، با مردم سخنِ بسیار مگو؛ زیرا این از بی‌ادبی است. و بیش‌تر راه‌ها، کمین‌گاه شیطان است و تجارت‌گاه او، پس خود را از نیرنگ او ایمن مدان و رفت‌وآمد خود را در طاعت خداوند و سعی خویش را در کسب رضای او صرف کن؛ چراکه همة حرکات تو در دیوان اعمالت نوشته می‌شود. خدای تعالی فرماید: «روزی که زبان‌ها و دست‌ها و پاهایشان به آنچه انجام داده‌اند علیه آنها شهادت دهند. و نیز فرماید: «اعمال هر انسان را چونان طوقی بر گردن او می‌نهیم.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.

پر بازدیدترین ها

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
Powered by TayaCMS