آیا شیعه و اهل سنت فقط در قبله با یکدیگر مشترک هستند؟ بخش دوم (قسمت دوم)

آیا شیعه و اهل سنت فقط در قبله با یکدیگر مشترک هستند؟ بخش دوم (قسمت دوم)

🔰محمد باغچقی
عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)

شنیده می شود برخی در پی این هستند که بگویند شیعه و اهل سنت هیچ اشتراکی با یکدیگر ندارند جز در قبله! و در همه چیز حتی توحید و نبوت اختلاف دارند!
در ادامه برای پاسخ به این سوال که چنین ادعایی به چه میزان اسلامی و منطبق با نظر و مبنای علما و متفکرین شیعه است، به برخی از فرمایشات استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری (ره) اشاره می شود:

1️⃣شهید مطهری (ره)  در موارد متعددی تصریح فرموده اند که مشترکات شیعه با اهل سنت، بیشتر از اختلافاتی است که با هم دارند. به عنوان نمونه ایشان در این باره چنین فرموده اند:
 جهات اختلاف فرق و مذاهب آن‏قدر زياد نيست كه مانع اخوت اسلامى بشود و جهات اشتراك آنها آن‏قدر زياد و نيرومند است كه مى ‏تواند آنها را به هم بپيوندد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (ره) ؛ ج‏25 ؛ ص38، قم، صدرا، چاپ هشتم، 1372ه‌ش

2️⃣ محور مهم دیگری که در آثار ارزشمند شهید مطهری (ره) قابل مشاهده می باشد، این است که ایشان برخی از مشترکات امت اسلامی را اینگونه برشمرده اند:
مسلمين مايه وفاقهاى بسيارى دارند كه مى ‏تواند مبناى يك اتحاد محكم گردد.
مسلمين همه خداى يگانه را مى ‏پرستند و همه به نبوت رسول اكرم (صلی الله علیه وآله) ايمان و اذعان دارند، كتاب همه قرآن و قبله همه كعبه است، با هم و مانند هم حج مى ‏كنند و مانند هم نماز مى ‏خوانند و مانند هم روزه مى ‏گيرند و مانند هم تشكيل خانواده مى ‏دهند و دادوستد مى ‏نمايند و كودكان خود را تربيت مى ‏كنند و اموات خود را دفن مى ‏نمايند و جز در امورى جزئى، در اين كارها با هم تفاوتى ندارند.
مسلمين همه از يك نوع جهان‏بينى برخوردارند و يك فرهنگ مشترك دارند و در يك تمدن عظيم و باشكوه و سابقه ‏دار شركت دارند.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (ره) ؛ ج‏25 ؛ ص26

شهید مطهری (ره) در موضع دیگری نیز چنین تصریح فرموده اند:
مسلمانان از نظر اختلافات مذهبى طورى نيستند كه نتوانند #وحدت داشته باشند، نتوانند با يكديگر برادر و مصداق‏ «انَّما الْمُؤْمِنون اخْوَةٌ» بوده باشند
زيرا خدايى كه همه پرستش مى ‏كنند يكى است، همه مى ‏گويند: لا اله الّا اللّه‏، همه به رسالت محمد (صلى الله عليه و آله) ايمان دارند و نبوت را به او پايان ‏يافته می ‏دانند و دين او را خاتم اديان مى ‏شناسند، همه قرآن را كتاب مقدس آسمانى خود مى ‏دانند و آن را تلاوت مى ‏كنند و قانون اساسى همه مسلمين مى ‏شناسند، همه به سوى يك قبله نماز مى ‏خوانند و يك بانگ به نام اذان بر مى ‏آورند، همه در يك ماه معين از سال كه ماه رمضان است روزه مى ‏گيرند، همه روز فطر و اضحى را عيد خود مى ‏شمارند، همه مراسم حج را مانند هم انجام مى ‏دهند و با هم در حرم خدا جمع مى ‏شوند، و حتى همه خاندان نبوت را دوست مى ‏دارند و به آنها احترام مى ‏گزارند.
اينها كافى است كه دلهاى آنها را به يكديگر پيوند دهد و احساسات برادرى و اخوت اسلامى را در آنها برانگيزد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (ره) ؛ ج‏25 ؛ ص38

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

مقاله حاضر به بررسي وجوه همگرايي يا واگرايي بين علم و معنويت مي‌پردازد. موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‌های فراوانی بین اندیشمندان است.
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
Powered by TayaCMS