گزارش نشست: بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره‌ای

گزارش نشست: بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره‌ای

گزارش نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی بخشی با موضوع تحلیل و بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره ای در ابعاد مختلف (تربیتی، فرهنگی، سیاسی و ...)
پوستر نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت

این نشست به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در تاریخ پنجشنبه 1393/11/9 ساعت 10 صبح در سال همایش‌های این مرکز برگزار شد.

جامعه هدف این نشست مبلغین و همچنین مربیان دینی و مشاوران مدارس و موسسات و مراکز علمی و تبلیغی تعیین شد؛ مبلغین از بین حوزه‌های علمیه برادران و خواهران به صورت تصادفی و با هماهنگی معاونت پژوهش این حوزه‌ها شناسایی و دعوت شدند. نحوه دعوت از مربیان مدارس نیز با جلساتی که با ریاست آموزش و پرورش ناحیه چهار و تبیین اهمیت موضوع برای مربیان، دعوت صورت گرفت. تبلیغات در سطح موسسات و پژوهشگاه‌های و مراکز تبلیغی نیز صورت گرفت. با فرمانده سپاه علی بن ابی طالب (ع)، معاونت فرهنگی ناجا و معاونت فرهنگی بسیج ناحیه قم نیز ارتباط برقرار و دعوت به‌عمل آمد. ‌همچنین از فعالان حوزه رسانه نیز دعوت شد تا در این جلسه شرکت نمایند.

در این نشست که همراه با پخش چند کلیپ تربیتی شروع شد، به‌صورت کلی به آسیب‌های ماهواره در ابعاد مختلف پرداخته شد. بررسی شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین سریال‌های ماهواره‌ای با نگاه سیاسی (تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی) و تربیتی (سبک زندگی غربی، تأثیرات بر تربیت کودکان و نوجوانان، از هم

پاشیدن نظام خانواده و غیره ) نیز از جمله موضوعات مطرح‌شده در این نشست بود که تمام توضیحات همراه کلیپ و تصویر ارائه شد

آقای خوش رو

آقا خوش‌رو ابتدا درباره جنگ نرم توضیحاتی را ارائه دادند. ایشان افزودند که کمیته صلح جاری آمریکا تنها راه تغییر رژیم در ایران را پیگیری جنگ نرم بجای جنگ سخت دانسته است و این مسئله را بر اساس استراتژی دلتا دنبال می‌کند که بر سه محور تاکتیک‌های دکترین مهار، نبرد رسانه‌ای و ساماندهی نافرمانی مدنی استوا است.

ایشان ماهواره را کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین رسانه حال حاضر نامیدند. در ادامه ایشان درباره سبک‌ زندگی‌ای که شبکه‌های ماهواره به دنبال رواج آن در دنیا هستند توضیح دادند. ایشان گفتند ایالات متحده به دنبال رواج سبک زندگی آمریکایی (American Lifestyle) در دنیاست و برای این کار میلیاردها دلار هزینه کرده و از کشورهایی چون کره جنوبی و ترکیه نیز برای رسیدن به این هدف استفاده نموده است. همچنین شبکه «من و تو 1» را شبکه‌ای صرفاً جهت تغییر سبک زندگی نامیدند. همچنین آمارهایی قابل توجهی را نیز ارائه نمودند که از جمله آنها می توان به 566 مورد ترویج مشروبات الکلی و 618 مورد نمایش و ترویج عریانی در زنان در سریال‌های پخش‌شده از ماهواره در تابستان 93 اشاره نمود. همچنین تعدد مقولات در رده پوشش و آرایش نسبت به یکدیگر را در سریال‌های تابستان 93 بصورت 696 مورد ترویج عریانی، 42 مورد ترویج پوشش‌های نامتعارف، 4 مورد ارائه تعریف جدید از حجاب اسلامی و 2 مورد رواج مصرف‌گرایی در پوشش و آرایش عنوان کردند.

در ادامه ضمن پخش قسمت‌هایی از این سریال ایشان به گزارش توصیفی و تحلیلی سریال معاویه، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) پرداختند.

تعداد افراد شرکت‌کننده در این نشست حدود 115 نفر بود که از این تعداد حدود 50 نفر از مبلغین و 60 نفر از مربیان مدارس و جاهای دیگر شرکت داشتند و 5 نفر نیز از پژوهشکده بودند.

مبلغین حاضر در نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت

دغدغه حضاری که با آقای دکتر خوش‌رو و آقای نیک‌داد صحبت می‌کردند ارائه راهکار تربیتی و بسته‌های آموزشی بود.

خروجی این نشست متن سخنرانی پیاده شده و دسته بندی شده و همچنین فیلم تدوین‌شده این نشست همراه با پرسش و پاسخ مدعوین است.

این نشست بازتاب خوبی در رسانه‌ها مثل رادیو پیام (مصاحبه آقای نیک‌داد) و رادیو معارف سراسری (مصاحبه آقای نیک‌داد) و همچنین سایت‌های خبری داشت. در این نشست نیز برگه نظرسنجی در بین مدعوین پخش شد که 74 برگه جمع‌آوری شد که جمع‌بندی نظرات به شرح ذیل است:

جدول فراوانی نظرات آن دسته از شرکت‌کنندگان در نشست که فرم نظرسنجی را تحویل دادند.

همچنین برخی از نکاتی که در فرم‌های نظرسنجی عنوان شده بودند به شرح ذیل است:
<

آمار نظرسنجی همایش

نمودار آمار نظرسنجی در همایش

  • راهکارهای مقابله با خطرات ماهواره در تمام سطوح جامعه؛
  • برنامه‌های مناسب برای دانش‌آموزان و والدین؛
  • نشستی با موضوع نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی مثل Line، whatsapp و ...؛
  • بررسی سریال‌های فارسی‌زبان ماهواره؛
  • ارائه مطالب به‌صورت مکتوب، سی‌دی و جزوه جهت استفاده در مدارس؛
  • درباره ماهواره و دین نمونه‌های خوبی ارائه کردند؛ ولی در مورد تربیت و سبک زندگی بیشتر به ارائه آمار پرداختند؛ ولی در کل مفید بود.
  • محور و موضوعاتی مانند اعتیاد، شیطان‌پرستی، فرقه وهابیت و بهاییت، علت افزایش آمار طلاق،‌ نقش مبلغان در تربیت اسلامی، خانواده، تربیت فرزند، روحانیت، تربیتی، تربیت فرزند، همسرداری، روابط خانوادگی، مهارت‌های تربیتی و مشاوره‌ای، کودک و نوجوان نیز در نشست‌های بعدی بررسی شود؛
  • به لحاظ زمانی: تداخل با امتحانات حوزه داشت؛
  • اطلاع‌رسانی: تبلیغات در سطح شهر کم بود؛
  • موضوع بسیار مناسب به دلیل نیاز شدید جامعه در این زمینه؛
  • کیفیت علمی نشست بسیار مناسب است.
  • تبلیغات کم بوده، بیشتر باید بین مبلغین و مربیان تبلیغ شود.
  • مسائل تربیتی با ارائه راهکار بدون بررسی مسائل صرفاً سیاسی؛
  • کارگاه عملی برای آموزش‌وپرورش برگزار شود.
  • وقت و زمان جلسه کم بود.
  • شیوه‌های کاربردی جهت بالا بردن سواد رسانه‌ای متولیان فرهنگ؛
  • بررسی آسیب‌های تربیتی ماهواره؛
  • برگزاری نشستی با موضوع «سواد رسانه‌ای» برای مبلغان و مربیان؛
  • نحوه پیشگیری از جنگ نرم و رسانه‌ای در خانواده‌ها؛
  • بیشتر شود و ساعت بیشتر / مطالب خیلی عالی بود؛ ولی به دلیل کمبود وقت به‌صورت سریع و ناقص بیان شد.
  • بررسی آسیب‌های سبک زندگی غربی و بیان آموزه‌های اسلامی از سبک زندگی اسلامی؛
  • بررسی آسیب‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کودک و نوجوان
  • تداوم این نشست‌ها و بازخورد آن در سطح مدارس؛
  • بررسی برنامه‌های جایگزین بجای برنامه‌های ماهواره؛
  • موضوعات خوب است، فقط ریز موضوعات بیشتری بحث شود؛
  • عوامل گرایش مردم به برنامه‌های ماهواره نیز بررسی شود؛
  • از لحاظ علمی شخص سخنران بسیار عالی و خوب بود؛ بهتر است راهکارها هم ارائه شود؛
  • پیشنهاد می‌شود آمارهای و اطلاعات به‌صورت دقیق جهت استفاده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی ماهیت و سرچشمه عرفان صوفیانه

تصوف ازجمله پدیده‌هایی است که از سده دوم هجری قمری در عالم اسلام ظهور کرد. درباره ماهیت و سرچشمه تصوف، آرای گوناگونی وجود دارد. این آرا بیانگر این حقیقت است که هرکس از منظری به این جریان نگریسته و دورنمای دلپذیری از آن ترسیم کرده است که با تصوف کنونی فرسنگ‌ها فاصله دارد. تصوف اگرچه در دامن فرهنگ اسلام زاده شده؛ اما از سویی از گرایش‌های معنوی خارج از عالم اسلام اثر پذیرفته و از ‌دیگر سوی، با تکیه بر ذوق و استحسان و بدون بهره‌گیری از مبانی دینی، آداب و رسومی را پایه‌گذاری کرده که دست‌کم برخی از آنها با کتاب و سنت قطعی انطباق ندارد. ضمن آنکه از مشارب عرفانی دیگر ادیان و مکاتب نیز اثر پذیرفته است.
No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
Powered by TayaCMS