معرفی کتاب احکام آرایشگران

معرفی کتاب احکام آرایشگران

کتاب احکام آرایشگران توسط جمعی از پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و انتشارات این پژوهشکده منتشر شده است. این کتاب در دو بخش و یازده فصل تدوین شده است. دو بخش اصلی کتاب  با عنوان  «آداب آرایشگران مردانه و زنانه» و «احکام آرایشگران مردانه و زنانه» نوشته شده است. در بخش «آداب آرایشگران مردانه و زنانه»، آداب عمومی کسب و کار، آداب خاص آرایش و آرایشگری و آداب ریش و سبیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دربخش «احکام آرایشگران مردانه و زنانه» در 11 فصل «احکام آرایش و آرایشگری»، «احکام آرایش مردانه»، «احکام آرایش زنانه»، «احکام مشترک»، «احکام آرایش و زینت»، «احکام آرایش و تغییر قیافه»، «احکام خرید و فروش مواد آرایشی»، «احکام آسیب رساندن هنگام آرایشگری»، «احکام آرایشگری و قانون»، «احکام عبادی رایج در آرایشگری» و «مسائل متفرقه و مرتبط با آرایشگری» تبیین شده است.

در مقدمه کتاب احکام آرایشگران بر ضرورت تدوین پژوهش‌هایی درباره آداب و احکام اصناف به خصوص احکام صنف آرایشگران اشاره شده است؛ در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: خداوند نعمت زیبایی را در اختیار همه بندگان قرار داده است. شیوه استفاده بهینه از آن را نیز از سوی حجج الهی تبیین فرموده است. فقهای عظام برای بکارگیری دین در زندگی دست به تدوین احکام شرعی زده‌اند. فقه و دستورات شرعی در ساماندهی سبک زندگی و جهت بخشی به زندگی توحید باوران نقش بزرگ و کارآمدی را ایفا می‌نماید. با توجه به اینکه فقه تبیین برنامه زندگی بر اساس ثقلین است؛ فقهای شیعه برای بهینه‌سازی زیبایی در زندگی زنان و مردان مسلمان احکامی تدوین نموده‌اند که در ابواب مختلف فقهی انعکاس دارد. از طرف دیگر الحاد و شرک با ترویج فرهنگ تبرج یعنی نمایش زیبایی در منظر نامحرمان درصدد ارائه الگوی رقیب برای مدل متقن برنامه فقه است. فقه دارای شمول گسترده‌ای در زوایای مختلف زندگی می‌باشد. دسته‌بندی و کاربردی‌سازی احکام فقهی منطبق با زندگی روزمره مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چه آنکه گاه ناآگاهی مؤمنین از احکام خاص مورد نیاز به غفلت از ادای تکلیف منجر می‌گردد. تدوین احکام اصناف یکی از بسته‌بندی‌های کاربردی فقه است که در ترویج و فرهنگ‌سازی سبک زندگی کمک شایانی می‌کنند.آرایشگری دریچه برای نفوذ سبک زندگی الحادی است که ابتدای اسلام مورد توجه فقهای شیعه قرار گرفته است، تدوین آداب و احکام صنف آرایشگران برای استفاده جدی‌تر از فقه زندگی است.

موضوعات مهمی از جمله: ‌آرایشگری در ایام سوگواری، آموزش آرایشگری، گریم و آرایش بازیگران،  کاشت و پیوند مو، رنگ کردن و غیره نیز در این کتاب بررسی شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

بررسی ماهیت و سرچشمه عرفان صوفیانه

تصوف ازجمله پدیده‌هایی است که از سده دوم هجری قمری در عالم اسلام ظهور کرد. درباره ماهیت و سرچشمه تصوف، آرای گوناگونی وجود دارد. این آرا بیانگر این حقیقت است که هرکس از منظری به این جریان نگریسته و دورنمای دلپذیری از آن ترسیم کرده است که با تصوف کنونی فرسنگ‌ها فاصله دارد. تصوف اگرچه در دامن فرهنگ اسلام زاده شده؛ اما از سویی از گرایش‌های معنوی خارج از عالم اسلام اثر پذیرفته و از ‌دیگر سوی، با تکیه بر ذوق و استحسان و بدون بهره‌گیری از مبانی دینی، آداب و رسومی را پایه‌گذاری کرده که دست‌کم برخی از آنها با کتاب و سنت قطعی انطباق ندارد. ضمن آنکه از مشارب عرفانی دیگر ادیان و مکاتب نیز اثر پذیرفته است.
Powered by TayaCMS