آسيب‌هاي شبكه فارسي وان ماهواره‌اي بر باور افراد نسبت به اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي

آسيب‌هاي شبكه فارسي وان ماهواره‌اي بر باور افراد نسبت به اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي

محسن كردلو*    اكبر صالحي**

ماهواره يكي از وسايل ارتباطي است كه مي‌تواند به‌عنوان ابزاري در جهت گسترش سلطه فرهنگي بيگانگان، ترويج انحرافات اخلاقي، مزاحمت‌ها و لجام‌گسيختگي‌هاي اجتماعي به كار گرفته شود. در اين ميان تماشاي صحنه‌هاي نامناسب ماهواره به‌مرور، اخلاقيات و ارزش‌هاي خانواده را كم‌رنگ‌تر نموده تا جايي كه بسياري از ضد ارزش‌ها به ارزش تبديل می‌شود. درواقع خدشه در فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي مي‌تواند از پيامدهاي برنامه‌هاي ماهواره باشد؛ بنابراين هدف از پژوهش حاضر آسيب‌شناسي نقش ماهواره‌ها و  به‌ويژه شبكه فارسي وان، بر اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي با رويكرد نمود شناسي تفسيري است. براي درك تجربه زيسته افراد از روش نمودشناسي تفسيري و روش تحليل محتوا استفاده شده است. نمونه‌هاي پژوهش حاضر شامل 10 نفر از دانشجويان دوره ارشد و دكتري دانشكده روان‌شناسي و علوم تربيتي دانشگاه خوارزمي، 10نفر از خانواده‌هاي ساكن كرج و 10نفر از معلمان مقطع ابتدايي هستند كه به‌گونه‌اي انتخاب شدند كه حداقل بيش از يك سال از ماهواره و شبكه فارسي وان استفاده مي‌كنند. داده‌ها از راه مصاحبه ژرف نيمه ساختاريافته جمع‌آوري و سپس نگاشته و به روش ون متن تحليل شدند. بر بنياد يافته‌هاي پژوهش، مهم‌ترين آسيب‌هاي شناسايي‌شده ماهواره و شبكه فارسي وان عبارت‌اند از: از بين بردن مناسبات خانوادگي، كمرنگ شدن عقايد ديني مردم، هرزه‌نگاري، آثار ضد تربيتي، القاء ضد ارزش‌ها، تهاجم فرهنگي، تحريف اخبار و شايعه‌پراكني گسترده، نقض حريم خصوصي، ترويج مدگرايي، ترويج سبك زندگي غربي و رواج مصرف‌گرايي، رواج بي بندباري، نمايش فيلم‌هاي خشونت‌آميز و گرايش افراطي نسبت به تماشاي سريال‌هاي ماهواره.

واژگان كليدي: آسيب‌شناسي ماهواره، شبكه فارسي وان ، اخلاقيات ، ارزش‌هاي اسلامي، نمودشناسي تفسيري

-----------------------------------

* . دانشجوي دوره دكتري فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه خوارزمي..mohsenkordlo@yahoo.com

** . استاديار گروه  فلسفه تعليم و تربيت  دانشكده رواانشناسي وعلوم تربيتي ، دانشگاه خوارزمي تهران . .salehihidji2@yahoo.com



Farsi One TV Channel’s damages to the individuals’ beliefs on morality and Islamic values

Mohsen Kordlou*

Akbar Salehi**

 

Satellite receiver is a communication media which can be used as a means to expand domination of foreign cultures, promotion of moral deviations, and social disturbances and disorders. Meanwhile, by watching bad satellite TV programs morality and family values gradually fade inasmuch as many anti-values become value. In fact watching satellite programs can cause damages to Islamic culture and values. The present research, taking an interpretation phenomenology approach, aims to study the role and damages caused by watching satellite programs specifically Farsi One to morality and Islamic values. An interpretation phenomenology approach and content analysis method have been used to understand the lived experiences of the people. The samples include 10 M.A. and PhD students of psychology and education sciences at Kharazmi University, 10 families livening in the city of Karaj, and 10 elementary school teachers. The sample was watching satellite and Farsi One programs at least for one year. Data was collected using in-depth and semi-structured interview. The collected data was noted down and then analyzed using WAN methodology. Based on findings of the research, the most important identified damages of satellite and Farsi One programs include destruction of family relations, fading religious beliefs, pornography, anti-educational effects, anti-values induction, cultural invasion, falsification of news and wide rumors, disregarding privacy, promotion of fashionism, promotion of Western life style and consumerism, promotion of promiscuity, showing violent films, and excessive tendency to watching satellite serials.

Keywords: Satellite receiver’s pathology, Farsi One TV channel, morality, Islamic values, interpretation phenomenology.

 

------------------------------

* . PhD student in the philosophy of education, Kharazmi University, mohsenkordlo@yahoo.com

** . Assistant professor of the philosophy of education group, Department of psychology and education sciences, Kharazmi University, salehihidji2@yahoo.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
Powered by TayaCMS