عادات ناپسند کودک (سعی می‌کنم، ولی نمی‌توانم ناخن‌هایم را نجوم!)

عادات ناپسند کودک (سعی می‌کنم، ولی نمی‌توانم ناخن‌هایم را نجوم!)

بعضی از عادات مانند ناخن جویدن، با انگشت مرتب روی میز زدن، انگشتان را صدا دادن، انگشت شست را مکیدن و حرکاتی هستند که ناخودآگاه انجام می‌شوند. دلیل آنها می‌تواند فشار روحی و یا بیکاری باشد. اگر می‌خواهید رفتار نادرست کودک ادامه پیدا نکند، نسبت به آن حساسیت نشان ندهید. به فرزندتان اعتمادبه‌نفس دهید و بگویید که او اگر اراده کند و بخواهد می‌تواند روی حرکات خود کنترل داشته باشد. او را تشویق کنید تا حرکت ناشایستش را تکرار نکند و برای خاتمه آن، به او قول جایزهای بدهید.

پیشگیری از مشکل

قبل از اینکه حرکت زشتی عادت فرزندتان شود، آن را از بین ببرید: اگر دیدید کودک شما حرکت ناشایستی می‌کند، او را صدا زده و به او بگویید کاری انجام دهد یا به او چیزی بدهید بخورد تا موقتاً حواس او را پرت کنید. می‌توانید یک کار و عادت خوب را که می‌دانید مورد علاقه او است جلوی راهش قرار دهید تا در درازمدت توجهش به آن جلب شده، مشغول شود و اتوماتیک وار عادت بد را فراموش کند.

هرچه عادتی بیشتر طول بکشد، جزو رفتار کودک شده و دیرتر از بین می‌رود. عادت زشت خود را ترک کنید: والدین الگوی رفتاری کودک هستند. اگر شما خودتان حرکات نادرستی انجام می‌دهید، مثلاً انگشتانتان را صدا می‌دهید، نمی‌توانید به فرزندتان بگویید که آن کار را نکند...

 حل مشکل

 کارهایی که باید انجام داد

برای ترک عادت نادرست فرزندتان راه‌هایی پیشنهاد کرده و قوانینی وضع نمایید: اگر ناخن‌هایش را می‌جود به او بگویید که همیشه ناخن‌گیر یا سوهان ناخن همراهش باشد تا ناصافی ناخن‌هایش را از بین ببرد. اگر انگشتانش را صدا می‌دهد یا می‌جود، بگویید که می‌تواند مدتی روی دست‌هایش بنشیند تا چند دقیقه بگذرد و او از آن کار صرف‌نظر نماید. قانونی بسازید که چه موقع و کجا می‌تواند حرکات ناپسندش را انجام دهد. بگویید: "تو فقط موقعی می‌توانی انگشتانت را صدا دهی که در اتاقت تنها باشی." به این صورت کودک نه‌تنها متوجه می‌شود که چه کارهایی نادرست است، بلکه راه‌هایی برای انجام ندادن آن نیز به او پیشنهاد می‌شود. او متوجه می‌شود که اگر مایل است آن کار را انجام دهد، بایستی به اتاقش رفته، تنها باشد و او مسلماً دوست ندارد این کار را بکند.

اگر تلاشی برای از بین بردن عادتش انجام داد، او را تشویق کنید: بگویید: "آفرین، تو روی دست‌هایت شسته‌ای." یا "عالیه - داری از ناخن‌گیر استفاده می‌کنی.

بعضی از عادات زشت را نادیده بگیرید: گاهی اوقات کودک حرکتی را چند بار انجام می‌دهد و بدون مداخله والدینش آن را تکرار نمی‌کند. در چنین مواردی بهتر است شما آن را نادیده گرفته و سعی کنید فکرتان را به کار دیگری مشغول کنید.

حرکت ناشایست فرزندتان را بپذیرید: اگر شما نگرانی خود را در این مورد نشان دهید، حرکت زشت او تشدید خواهد شد. کودک خود را همان‌طور که هست، به اضافه آن حرکت به خصوص، قبول کنید. در این صورت روی آن مسئله حساسیت زیاد به خرج نداده و این سوءتفاهم را برای فرزندتان ایجاد نمی‌کنید که او را به خاطر رفتار زشتش قبول ندارید.

کاری که نباید انجام داد

نهی کردن شما باعث نشود که کودک سعی کند جلب توجه کند: موقعی که فرزندتان مرتب پایش را به زمین می‌زند و شما می‌گویید: "آن کار را نکن، باعث خواهد شد که او باز هم برای جلب توجه شما آن را انجام دهد. وقتی آن کار را انجام نمی‌دهد، او را تشویق کنید. بگویید: "متشکرم که پاهایت را بی‌صدا روی زمین گذاشته‌ای." تا کودک سعی کند با انجام کار پسندیده، توجه شما را جلب کند( برگرفته از کتاب مشکلات رفتاری کودکان).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
مجاهدان متحد، محبوبان خدا

مجاهدان متحد، محبوبان خدا

وحدت مجاهدان در راه خدا از دیدگاه آیات و روایات اهمیت بسزایی در اسلام دارد. وجود اختلاف ها و نزاع ها میان مجاهدان و جبهه مقاومت یکی از ترفندهای دشمنان اسلام است
مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

امروزه مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و بشر است که در کانون تحولات جدید قرار دارد؛ تحولاتی که آمریکا و صهیونیستها در تلاش برای تغییر تاریخ و رقم زدن وقایع عظیم هستند. آغاز این تحولات به عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵) مهر ماه ١٤٠٢) بر می گردد؛ زمانی که جنبش حماس حمله های خود به پایگاههای اسرائیلی را آغاز کرد.

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
Powered by TayaCMS