معرفی کتاب جهان مذهبی، ادیان در جوامع امروز

معرفی کتاب جهان مذهبی، ادیان در جوامع امروز

نویسنده کتاب جهان مذهبی، ادیان در جوامع امروز، رابرت دیی است که توسط عبدالرحیم گواهی و دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ اول /1374 منتشر شده است. کتاب حاضر با رویکردی تحلیلی، و نه صرفاً تاریخی، درباره‌ی ادیان زنده جهان به مطالعه می‌پردازد. نویسنده در تقسیم‌بندی خود درباره‌ی ادیان جهان تقریباً به تمام ادیان قاره‌ای اشاره می‌کند؛ از ادیان بومی آمریکا گرفته تا ادیان آفریقایی و هندویی، بودایی و ادیان یهود، مسیحیت و اسلام؛ همچنین برخلاف کتاب‌هایی که سعی دارند گذشته، حال و آینده هر دینی را در فصل پایانی کتاب و به طور یکجا جمع‌بندی کنند، در کتاب حاضر، وضعیت گذشته و موجود ادیان خاص در هر فصل بررسی شد و فصل کاملی نیز به ادیان جدید در آمریکا و ژاپن اختصاص یافته است. و نویسنده با مطرح کردن پرسش‌هایی کلیدی درباره‌ی ادیان سعی دارد پاسخ‌های جامعی را درباره‌ی شناخت کامل ادیان به این پرسش‌ها بدهد.

بیان پرسشهای مقدماتی

مذهب چگونه پدید آمد؟

صاحب نظران درباره‌ی منشأ پیدایش آن چه می‌دانند؟

دانستن زمان پدید آمدن مذهب چه فایده‌ و اهمیتی برای جامعه دارد؟

متون مقدس

متون مقدس دینی چه اندازه برای دین خاص، مهم است؟

نحوه‌ی برخورد با این متون و نگرش نسبت به آن چگونه است؟

انواع متون مقدس گوناگون چه نوع اعتبار در زندگی روزمره پیروان برخود و چه نوع اقتداری در زندگی آنها دارند؟

عقائد و نظریات

عقاید و نظریات چگونه از متون مقدس و سایر منابع یک دین به دست می‌آید؟ این عقاید و نظریات چگونه در دوره‌ی تاریخی یک جامعه مذهبی، تهذیب یافته، دگرگون می‌کند؟

آداب و رسوم

چه نوع عملکردی نشانه حیات دینی است؟

نقش آیین‌های عبادی و تشریفاتی چیست؟

زندگی اخلاقی چگونه تعریف و این نوع زندگی چگونه صورت می‌گیرد؟

تشکیلات و نهادها

چه نوع چارچوب سازمانی در یک دین حکم‌ فرماست؟ نهادها‌ی دینی چگونه پدید آمده، گسترش می‌یابند؟

افراد چگونه با این ساختارها ارتباط پیدا می‌کنند؟

شاخه‌ها، تقسیمات و گروه‌ها

آیا در یک دین خاص، شاخه‌ها و یا گروه‌های عمده‌ای وجود دارد؟ این گونه تقسیمات و گروه‌بندی‌ها بر چه مبنایی آغاز شده و ادامه می‌یابند؟

آیا خطوط تقسیم بندی آنها دقیق است؟

دین و جامعه

دین چگونه با جامعه رابطه می‌یابد؟

آیا این رابطه، ثابت و دایمی بوده و یا اینکه دستخوش تغییر و نوسان است؟

یک گروه مذهبی با تغییرات اجتماعی چگونه برخورد می‌کند؟

اهداف

اهدافی که موجب سرسپردگی و اخلاص و امید و آرزوی یک فرد مؤمن می‌شوند، کدام‌ها هستند؟

آیا اهداف آن جهانی بیشتر غلبه دارند یا اهداف این جهانی؟

دین در عصر حاضر

کاربرد دین در دنیای معاصر چگونه است و گروه‌های مذهبی چگونه با مسائل و مشکلاتی که به دوران جدید مربوط است، روبرو می‌شوند؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
Powered by TayaCMS