معرفی کتاب جهان مذهبی، ادیان در جوامع امروز

معرفی کتاب جهان مذهبی، ادیان در جوامع امروز

نویسنده کتاب جهان مذهبی، ادیان در جوامع امروز، رابرت دیی است که توسط عبدالرحیم گواهی و دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ اول /1374 منتشر شده است. کتاب حاضر با رویکردی تحلیلی، و نه صرفاً تاریخی، درباره‌ی ادیان زنده جهان به مطالعه می‌پردازد. نویسنده در تقسیم‌بندی خود درباره‌ی ادیان جهان تقریباً به تمام ادیان قاره‌ای اشاره می‌کند؛ از ادیان بومی آمریکا گرفته تا ادیان آفریقایی و هندویی، بودایی و ادیان یهود، مسیحیت و اسلام؛ همچنین برخلاف کتاب‌هایی که سعی دارند گذشته، حال و آینده هر دینی را در فصل پایانی کتاب و به طور یکجا جمع‌بندی کنند، در کتاب حاضر، وضعیت گذشته و موجود ادیان خاص در هر فصل بررسی شد و فصل کاملی نیز به ادیان جدید در آمریکا و ژاپن اختصاص یافته است. و نویسنده با مطرح کردن پرسش‌هایی کلیدی درباره‌ی ادیان سعی دارد پاسخ‌های جامعی را درباره‌ی شناخت کامل ادیان به این پرسش‌ها بدهد.

بیان پرسشهای مقدماتی

مذهب چگونه پدید آمد؟

صاحب نظران درباره‌ی منشأ پیدایش آن چه می‌دانند؟

دانستن زمان پدید آمدن مذهب چه فایده‌ و اهمیتی برای جامعه دارد؟

متون مقدس

متون مقدس دینی چه اندازه برای دین خاص، مهم است؟

نحوه‌ی برخورد با این متون و نگرش نسبت به آن چگونه است؟

انواع متون مقدس گوناگون چه نوع اعتبار در زندگی روزمره پیروان برخود و چه نوع اقتداری در زندگی آنها دارند؟

عقائد و نظریات

عقاید و نظریات چگونه از متون مقدس و سایر منابع یک دین به دست می‌آید؟ این عقاید و نظریات چگونه در دوره‌ی تاریخی یک جامعه مذهبی، تهذیب یافته، دگرگون می‌کند؟

آداب و رسوم

چه نوع عملکردی نشانه حیات دینی است؟

نقش آیین‌های عبادی و تشریفاتی چیست؟

زندگی اخلاقی چگونه تعریف و این نوع زندگی چگونه صورت می‌گیرد؟

تشکیلات و نهادها

چه نوع چارچوب سازمانی در یک دین حکم‌ فرماست؟ نهادها‌ی دینی چگونه پدید آمده، گسترش می‌یابند؟

افراد چگونه با این ساختارها ارتباط پیدا می‌کنند؟

شاخه‌ها، تقسیمات و گروه‌ها

آیا در یک دین خاص، شاخه‌ها و یا گروه‌های عمده‌ای وجود دارد؟ این گونه تقسیمات و گروه‌بندی‌ها بر چه مبنایی آغاز شده و ادامه می‌یابند؟

آیا خطوط تقسیم بندی آنها دقیق است؟

دین و جامعه

دین چگونه با جامعه رابطه می‌یابد؟

آیا این رابطه، ثابت و دایمی بوده و یا اینکه دستخوش تغییر و نوسان است؟

یک گروه مذهبی با تغییرات اجتماعی چگونه برخورد می‌کند؟

اهداف

اهدافی که موجب سرسپردگی و اخلاص و امید و آرزوی یک فرد مؤمن می‌شوند، کدام‌ها هستند؟

آیا اهداف آن جهانی بیشتر غلبه دارند یا اهداف این جهانی؟

دین در عصر حاضر

کاربرد دین در دنیای معاصر چگونه است و گروه‌های مذهبی چگونه با مسائل و مشکلاتی که به دوران جدید مربوط است، روبرو می‌شوند؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
Powered by TayaCMS