معرفی کتاب احکام آرایشگران

معرفی کتاب احکام آرایشگران

کتاب احکام آرایشگران توسط جمعی از پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و انتشارات این پژوهشکده منتشر شده است. این کتاب در دو بخش و یازده فصل تدوین شده است. دو بخش اصلی کتاب  با عنوان  «آداب آرایشگران مردانه و زنانه» و «احکام آرایشگران مردانه و زنانه» نوشته شده است. در بخش «آداب آرایشگران مردانه و زنانه»، آداب عمومی کسب و کار، آداب خاص آرایش و آرایشگری و آداب ریش و سبیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دربخش «احکام آرایشگران مردانه و زنانه» در 11 فصل «احکام آرایش و آرایشگری»، «احکام آرایش مردانه»، «احکام آرایش زنانه»، «احکام مشترک»، «احکام آرایش و زینت»، «احکام آرایش و تغییر قیافه»، «احکام خرید و فروش مواد آرایشی»، «احکام آسیب رساندن هنگام آرایشگری»، «احکام آرایشگری و قانون»، «احکام عبادی رایج در آرایشگری» و «مسائل متفرقه و مرتبط با آرایشگری» تبیین شده است.

در مقدمه کتاب احکام آرایشگران بر ضرورت تدوین پژوهش‌هایی درباره آداب و احکام اصناف به خصوص احکام صنف آرایشگران اشاره شده است؛ در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: خداوند نعمت زیبایی را در اختیار همه بندگان قرار داده است. شیوه استفاده بهینه از آن را نیز از سوی حجج الهی تبیین فرموده است. فقهای عظام برای بکارگیری دین در زندگی دست به تدوین احکام شرعی زده‌اند. فقه و دستورات شرعی در ساماندهی سبک زندگی و جهت بخشی به زندگی توحید باوران نقش بزرگ و کارآمدی را ایفا می‌نماید. با توجه به اینکه فقه تبیین برنامه زندگی بر اساس ثقلین است؛ فقهای شیعه برای بهینه‌سازی زیبایی در زندگی زنان و مردان مسلمان احکامی تدوین نموده‌اند که در ابواب مختلف فقهی انعکاس دارد. از طرف دیگر الحاد و شرک با ترویج فرهنگ تبرج یعنی نمایش زیبایی در منظر نامحرمان درصدد ارائه الگوی رقیب برای مدل متقن برنامه فقه است. فقه دارای شمول گسترده‌ای در زوایای مختلف زندگی می‌باشد. دسته‌بندی و کاربردی‌سازی احکام فقهی منطبق با زندگی روزمره مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چه آنکه گاه ناآگاهی مؤمنین از احکام خاص مورد نیاز به غفلت از ادای تکلیف منجر می‌گردد. تدوین احکام اصناف یکی از بسته‌بندی‌های کاربردی فقه است که در ترویج و فرهنگ‌سازی سبک زندگی کمک شایانی می‌کنند.آرایشگری دریچه برای نفوذ سبک زندگی الحادی است که ابتدای اسلام مورد توجه فقهای شیعه قرار گرفته است، تدوین آداب و احکام صنف آرایشگران برای استفاده جدی‌تر از فقه زندگی است.

موضوعات مهمی از جمله: ‌آرایشگری در ایام سوگواری، آموزش آرایشگری، گریم و آرایش بازیگران،  کاشت و پیوند مو، رنگ کردن و غیره نیز در این کتاب بررسی شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
Powered by TayaCMS